Hoe verkoop je de zwarte cultuur aan een witte wereld? Hoe zorg je ervoor dat het opgenomen wordt door de witte wereld, geaccepteerd is en zelfs geliefd wordt zonder daarbij de authenticiteit te verliezen?

Decennialang is er een wit filter toegepast om bijvoorbeeld muziek uit de zwarte cultuur aan te prijzen bij de witte massa. Sterker nog, Elvis Presley werd pas interessant voor Sam Phillips, de eigenaar van Sun records, toen hij de zwarte sound kon nabootsen. In die tijd was die sound namelijk heel gewild, maar degenen die de muziek maakten, waren commercieel niet winstgevend. Bij veel andere creaties uit de zwarte cultuur wordt vandaag de dag nog steeds een wit filter geplaatst en opnieuw gebrand. Denk maar aan twerken, dabben en boxing braids. Allemaal creaties uit de zwarte cultuur die aansloegen na een re-brand,dankzij het witte filter.

Vrouwelijk schoonheid
Een ander voorbeeld is het vrouwelijk schoonheidsbeeld. Dankzij Kim Kardashian worden vrouwelijke rondingen tegenwoordig in Nederland ook als mooi, gezond en vrouwelijk gezien. Er zijn ook steeds meer modellenbureaus die afwijken van maatje 36. Terwijl Sir Mix-A-Lot zijn voorkeur voor vrouwen met meer curves al in 1992 uitsprak.

Commerciële wereld
De commerciële markt begint steeds meer in te zien dat zwarte cultuur ook verkoopt. In 2015 was hiphop zelfs de meest gedraaide muziekstijl in Nederland. Rappers als Brainpower, Ali B. en Lange Frans hebben er in Nederland met hun hits mede voor gezorgd dat men anders is gaan kijken naar dit genre. Niet slecht voor een muziekstijl die werd bestempeld als een genre dat snel zou vervagen.

Hoe verkoop je zwartheid
Naar mijn mening is de manier om de zwarte cultuur te kunnen verkopen een combinatie van handelen vanuit authenticiteit en weten hoe je mensen kunt interesseren voor iets nieuws. Zwarte mensen begrijpen hun eigen cultuur immers het beste. De creativiteit binnenin de afro cultuur is iets waar ik altijd trots op ben geweest. Men staat er binnen in deze community echter vaak niet bewust bij stil wat uniek is en mogelijk ook interessant voor anderen. Als iemand vanuit zijn afro achtergrond professioneel, creatief en vanuit authenticiteit kan verkopen, zal er minder snel een wit filter kunnen worden toegepast. Als het origineel breed bekend is, zal de verwaterde versie immers minder aantrekkelijk zijn.

Toch zijn zwarte mensen naar mijn mening nog te weinig bezig om de creaties die in deze geweldige dynamische en creatieve cultuur ontstaan te verkopen. Ik merk namelijk ook dat er een sterk cultureel erfgoed is, waarvan men niet wilt dat anderen hier aan komen.

Ik daag zwarte ondernemers uit om na te denken welke creaties binnen hun cultuur zij zouden kunnen verkopen in de witte maatschappij. Een snelle manier om van elkaar te leren is immers geïnteresseerd zijn in elkaars creaties!


Volg ons:


Yellah, deel a mattie
Irvin
Irvin is een echt persoon met een fictieve account omdat de schrijver graag anoniem wil blijven. Irvin is wel een geïdentificeerd persoon door ons met een vlijmscherpe pen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in