Het is 1 juli. Mijn geboortedag. Dertig jaartjes op deze mooie aardkloot. Gelukkig hoef ik mijn verjaardag niet alleen te vieren. De eerste dag van juli is namelijk ook de geburtstag van Pamela Anderson, Prinses Diana, Kraantje Pappie, Birgit Schuurman, Patrick Kluivert, Missy Elliot en de helft van de 1e generatie Turken en Marokkanen in Nederland. Genoeg redenen om van 1 juli een nationale feestdag te maken, maar helaas denkt de rest van Nederland er anders over.

De eerste van juli is ook een dag van belangrijke gebeurtenissen. Gebeurtenissen die belangrijk genoeg zijn, om niet vergeten te worden. Een greep uit mijn eigen Wikileaks, laat de volgende memorabele gebeurtenissen op 1 juli zien:

  • De slag van Attribus, waarbij de Goten de Romeinen verslaan in 251
  • Het droogvallen van Het Haarlemmermeer in 1852 (ik woon toevallig in Haarlem)
  • De eerste publicatie van de Evolutietheorie van Darwin en Wallice in 1858
  • Oprichting van de Communistische Partij in China in 1921
  • Het onder het bestuur van de Duitsers komen van het vluchtelingenkamp Westerbork in 1942
  • Oprichting van mijn club FC Twente in 1965
  • De geboorte van Cemil Yilmaz in 1984
  • De opening van de attractie Joris en De Draak in de Efteling in 2010
  • Lidmaatschap van Kroatië van de Europese Unie in 2013

Vele gebeurtenissen zullen de meeste mensen niet aanspreken, andere gebeurtenissen wel. De waarde die wij aan een bepaalde gebeurtenis geven, is afhankelijk van de impact van die gebeurtenis op ons gezamenlijk. De causale relatie tussen oorzaak en gevolg. Om mensen, volkeren, tradities, culturen en religies te kunnen begrijpen, is het daarom erg belangrijk om hun verleden te onderzoeken. Want zonder kennis over het verleden, zal er nooit begrip zijn voor het heden. En zonder wederzijds begrip, wordt een gezamenlijke toekomst erg moeizaam.

Waarom ik dit zeg, is omdat op 1 juli de belangrijkste feestdag van Nederland plaatsvindt. Een feestdag verheven boven alle andere feestdagen, omdat deze feestdag de potentie heeft Nederland blijvend te verenigen. Niet alleen tijdens een wereldkampioenschap voetballen of een dronken feestje op Koningsdag, maar elke dag. Een feestdag als symbool voor een multiculturele samenleving, waarin alle geuren en kleuren omarmt worden en waarin er geen hokjes meer zijn om je in te verschuilen. Welke feestdag bedoelt hij, zullen sommige lezers denken. Welke gebeurtenis op 1 juli is zo memorabel, buiten mijn geboortedag om natuurlijk, om er een nationale feestdag van te maken?

Deze dag is Keti Koti beste mensen, ook wel Dag van de Vrijheden of Verbroken Ketenen genoemd. Het is de herdenking van de afschaffing van slavernij. Op 1 juli 1863 kwamen zo’n 40.000 (Afrikaanse) slaven vrij in Suriname en De Nederlandse Antillen. Hiermee was Nederland met Spanje en Portugal een van de laatste landen, die onder internationale druk afstand deden van de slavernij. Of deden zij dat stiekem niet?

De 19e eeuw was de eeuw waarin er langzaam een verandering in het koloniaal denken kwam. Bij het Congres van Wenen begin 19e eeuw spraken de Britten en Russen hun morele bezwaren tegen de slavenhandel al uit. Nederland had echter geen zin in verandering. Slavernij was te lucratief en door de eeuwen heen een onderdeel geworden van ons sociaal-cultureel erfgoed (erfzonde). Desondanks werd er zowel nationaal, als internationaal een discussie gevoerd over slavernij en de slavenhandel. En ten tijde van die maatschappelijke discussie raakte een onderwijzer geïnspireerd.

Jan Schenkman, onderwijzer, dichter, auteur en humorist verwerkte de maatschappelijke discussie in 1850 in een prentenboek over Sinterklaas en zijn knecht. Hij verwerkte de al bekende elementen als het paard, het rijden over de daken, cadeaus óf de roe via de schoorsteen en Sint’s komst uit Spanje in het kinderboek. Oorspronkelijk had Sinterklaas geen help, maar Jan voerde echter ook nieuwe elementen in: de stoomboot waarmee Sint-Nicolaas in Nederland aankomt en de gekleurde page (knecht) als hulpje van de Sint. Het zwarte hulpje ging zijn eigen leven leiden en in 1859 verscheen het eerste artikel, waarin de page Pieter werd genoemd en eind 19e eeuw was de term Zwarte Piet niet meer weg te denken uit ons sociaal-cultureel erfgoed in Nederland. Hoe kon Jan weten dat een kinderboek 164 jaar later zoveel impact zou hebben.

Nu 164 jaar later, na de introductie van Zwarte Piet, is er nog steeds een maatschappelijke discussie gaande over het slavernijverleden. Wederom is er nationaal en internationaal druk op Nederland om korte metten te maken met slavernij. Dit keer echter geen polder-racisme zoals 164 jaar geleden door een sociaal-culturele erfzonde, genaamd slavernij, te verhullen in een sociaal-cultureel erfgoed genaamd Het Sinterklaasfeest, maar door het met wortel en haar uit te roeien. Het uitroeien is een eerste stap naar wederzijds begrip, acceptatie en sociale cohesie. Deze stap kan en is mogelijk. Niet alleen voor zwart en wit, maar voor alle kleuren wat Nederland rijk is.

Alle ingrediënten voor die sociale cohesie zijn aanwezig, namelijk: een nationale feestdag genaamd Keti Koti, een nationaal dialoog (Zwarte Piet discussie) en behoefte aan wederzijds begrip en acceptatie (de multiculturele samenleving). Wat er minimaal voor nodig is: politiek en moreel leiderschap, openheid en nieuwsgierigheid. Niet alleen van onze politieke managers (want leiden doen ze niet), maar juist van jou en mij. De gewone burger die durft los te laten en zonder waardeoordeel naar de ander luistert.

Excuses vanuit het koningshuis en de politiek voor het verleden en het veranderen van Zwarte Piet in Piet, zijn goede eerste stappen. Helaas denkt de rest van Nederland ook hier anders over. Excuses zullen ook dit jaar niet gemaakt worden en Zwarte Piet zal in leven worden gehouden. Voor mij voelt dit alsof een Robben in de finale van het wereldkampioenschap voor open goal mist en ons onthoudt van nationale euforie. Weten dat je met 17 miljoen uit je dak kan gaan, maar je door onzichtbare ketenen in bedwang wordt gehouden.

Er is echter hoop. In tegenstelling tot een wereldkampioenschap dat eens in de vier jaar gehouden wordt en waarbij Nederland maar 3x keer in de finale stond en nooit won, is Keti Koti er elk jaar. Elk jaar een nieuwe finale en elk jaar de kans op nationale euforie. Daarom roep ik u allen op: zwart, wit, geel, bruin, oud, jong, man, vrouw, homo, lesbisch, hetero, autochtoon, allochtoon en alle andere smaken die Nederland rijk zijn. Verenigt U en ontdoe u van uw kettingen!

Yellah, deel a mattie
Cemil Yilmaz
Geboren in Tukkerland (Enschede), van oorsprong Arabisch Turks en een smeltkroes van verschillende culturen. Een mix van culturen die mij verder hebben geholpen in zowel mijn persoonlijke leven als in mijn carrière. Als medeoprichter en bestuurslid van Agora (netwerk voor multiculturele professionals) ben ik dagelijks bezig met het onderwerp de meerwaarde van diversiteit en de manier waarop we optimaal gebruik kunnen maken van de unieke waarden en kwaliteiten van multicultureel talent binnen alle lagen van organisaties. Oprichter van Dr. Silk Road. Een consultancybureau geïnspireerd door de eeuwenoude zijdeweg, wat eeuwenlang verbinding was tussen Oost en West. Zoals Aristoteles al zei: ‘Het geheel is meer dan de som der delen

8 REACTIES

  1. “Op 1 juli 1863 [..] Hiermee was Nederland met Spanje en Portugal een van de “Hiermee was Nederland met Spanje en Portugal een van de laatste landen, die onder internationale druk afstand deden van de slavernij.”
    Ik vraag me af waar mr Yilmaz die onzin vandaan heeft, ik heb activisten vaker horen bewere.
    Nederland heeft slavenhandel in 1814 verboden. GB deed dit 3 jaar eerder, en tekende in 1818 anti-slavernij verdragen met Spanje, Portugal en Nederland. Dit initiatief had haar wortels in de 18e eeuw, en was religieus gemotiveerd
    https://en.wikipedia.org/wiki/Slave_Trade_Act_1807

    1863 was in hetzelfde jaar als het tekenen van de Emancipation Proclamation door Abraham Lincoln. De VS schafte slavernij 2 jaar later af via een aanpassing van de Grondwet.
    Daarna heeft de strijd nog een tijdje geduurd: onder druk van europese grootmachten schaften allerlei afrikaanse landen slavernij af, bv Egypte (1877), Madagascar (1897). Zelfs islamitisiche landen als Iran (1928), Qatar (1952), Oman (1970), Mauritanie (2007) gingen (officieel) overstag. Volgens de VN is in Mauritanie nog 20% van de bevolking slaaf. De westerse kruistocht tegen slavernij is niet volledig doorgedrongen tot haar oorsprong, Afrika en het MO. Ook zijn er ideologieen geweest die het weer invoerden, oa nazisme, communisme, met ISIS als meest recente voorbeeld.

    Dit alles heeft niets met Zwarte Piet te maken. Wat professionele historici over ZP te zeggen hebben:
    http://www.meertens.knaw.nl/cms/nl/nieuws-agenda/nieuws-overzicht/202-nieuws-2013/144369-dossier-zwarte-piet
    Met name deze link is relevant:
    http://www.meertens.knaw.nl/cms/nl/nieuws-agenda/nieuwsbrief/uitgelicht/144893-een-voorloper-van-jan-schenkman-een-kerstman-met-een-zwarte-knecht-1803

    ZP lijkt geinspireerd door duitse prenten uit 1813 of eerder, en was de knecht van een Turk – geen verrassing als je bedenkt dat ZP in de sinterklaasmythe een Moor is.

  2. @joan De meeste christelijke feesten zijn van oorsprong heidense feesten geweest. Daarmee wil mignon (althans, dat is zoals ik het lees) niet zeggen dat christenen heidens zijn of iets dergelijks. Wat betreft je uitleg van het sinterklaasfeest, de oorsprong ervan wordt door velen uitgelegd. Het valt me op dat je je voornamelijk richt op het uitleggen van die oorsprong aan mensen die tegen de huidige vorm van het sinterklaasfeest zijn. Ik denk dat vele voorstanders van het feest van jouw uitleg nog nooit gehoord hebben. Wat betreft het ‘as’ verhaal, ik vraag me toch nog steeds af waarom witte Nederlanders zich dan met bruine schminck volsmeren en niet gewoon met houtskool?

  3. http://youtu.be/ifQqjsnQLKk

    Hierbij filmpje in het engels want ik besef dat veel mensen niet weten waar Zwarte Piet voor staat omdat zij de Nederlandse taal niet machtig zijn. Zwarte Piet is geen slaaf ook nooit geweest. En Mignon ik vind het niet van respect getuigen als je een Christelijk feest als pasen een heidens feest noemt. Je zou meer respect kunnen tonen voor een ander zijn geloof. Even als reactie op jouw statement: Als we onze aarde willen behouden voor de volgende generaties, zullen we moeten samenwerken met elkaar in deze wereld.
    dat kan alleen wanneer we werkelijk respect voor elkaar op kunnen brengen en vrijheid en gelijkheid vanzelfsprekend zijn. Wat jij zegt met je uitspraken over het Christelijk geloof getuigt niet echt van respect. Misschien een leerpuntje voor jezelf.
    Met uitspraken van meneer Gario, een rechter die niet op de hoogte is van vrijheid van godsdienst en een Verene Shepherd even zo zijn we hier in Nederland allang niet meer gelijk. De Nederlander heeft geen vrijheid van godsdienst meer. Zou het dan toch waar zijn wat dhr. Wilders zegt? Het Christelijk geloof wordt als we niet oppassen nog verboden want een rechter beweert al dat ze het Christelijk geloof kwetsend vindt en hier op deze site wordt het door jou Mignon heidens genoemd. Waar blijft het respect???

  4. Mignon, Ik denk dat je dan nog nooit een echt Sinterklaasgedicht hebt geschreven. Hierbij stip je nog even de foutjes van een andere persoon op een leuke manier aan. As werd vroeger door vrouwen alleen op het voorhoofd gewreven. Door mannen over het gehele gezicht en het haar. Wat doet die gele zak dan bij zwarte Piet, de roe, de boeteketting die in de kloosters gedragen werd…….En hoezo is het niet meer relevant?
    Ik denk juist van wel, dat blijkt wel uit alle reacties over en weer. Mekaars foutjes en zonden vergeven is nu juist belangrijk.
    De rechter in Amsterdam heeft gesproken en alleen gezegd dat het voor haar m.i. persoonlijk een kwetsend feest is. Zij heeft geen onderzoek gedaan naar het hoe en waarom van het bestaan van Zwarte Piet en heeft dus een vooroordeel gegeven wat helaas discriminerend is tegenover mensen die het Sinterklaasfeest met Zwarte Piet op de oorspronkelijke manier willen vieren.
    Wat is hiermee gezegd dat niets verboden is en zij haar mening over dit feest gegeven heeft. Een mening die haaks op die van velen staat.
    Tuurlijk moeten we elke vorm van slavernij blijven bestrijden, daar heeft alleen het gehele Sinterklaasfeest niets mee te maken. Klopt dat we respect moeten opbrengen voor elkaars cultuur etc. Natuurlijk ben ik ook wel eens bij een besnijdingsfeestje geweest. Het Surinaamse eten was lekker, voor het jongentje vond ik het een beetje zielig omdat ie hangerig en wat verdrietig was. Maar daar hebben Surinamers heel andere ideeën over, dus dat respecteer ik.
    Is dat nog relevant in de 21e eeuw? Ik denk, zolang deze mensen het voor hun belangrijk achten respecteer ik hun beslissing. Moet ik dit bestrijden??? Als ik respect heb voor deze mensen doe ik dit niet.
    En voordat deze hele discussie speelde heb ik never nooit 1 Zwarte Piet aangezien voor een negroïde persoon, want dat is het niet geweest. Als ik bruin haar heb lijk ik dan op Angelina Jolie. Helaas niet. En bij haar worden de grote lippen als erg aantrekkelijk beschouwd 🙂 t Is maar net hoe je dingen wilt zien. En trouwens de lippen, de oorbellen hebben ook allemaal een erg positieve reden, maar dan moet je ook in de echte geschiedenis van het feest willen duiken. Okee dan filmpje:
    http://youtu.be/Zq8nhL4gfyg En nu zal ik wel een hele hoos aan dislikes krijgen als ik het hier plaats, maar dat neem ik dan maar op de koop toe. Ignorance makes the most victims. Tenslotte.

  5. @Joan: Zak en as? Onzin! As en vergeving hoort bij pasen.
    (En is niet alleen voor mannen.)
    Dat natuurlijk ook een oeroud heidens feest is.
    sinterklaasfeest met de zogenaamde ’traditionele’ zwarte piet is niet meer relevant in de 21e eeuw.
    Klaar.
    De rechters hebben gesproken, nu moeten we alleen nog even wennen aan de vernieuwing.
    En slavernij/mensenhandel/uitbuiting op ieder gebied blijven bestrijden.
    Als we onze aarde willen behouden voor de volgende generaties, zullen we moeten samenwerken met elkaar in deze wereld.
    dat kan alleen wanneer we werkelijk respect voor elkaar op kunnen brengen en vrijheid en gelijkheid vanzelfsprekend zijn.

  6. Hallo Cemil,
    Ik las ergens in een stukje van je dat je de geschiedenis moest kennen. Weet je waarom er op het Zweedse strand zoveel Arabische munten te vinden zijn? Omdat de Vikingen goede zaken deden met de Arabieren. Zij verkochten Nederlandse (o.a) slaven aan de Arabieren. Dus zou jij misschien of een nazaat van een Arabische rijke man met Nederlandse slaven of van een Nederlandse slaaf kunnen zijn. Misschien wel het laatste zodat je nu teruggekomen bent naar je roots. Het Sinterklaasfeest is een feest van vergeven van zonden en foutjes. Wat moest een man die in zak en asch wilde zitten zonder het as………..Zwarte Piet is niets anders dan een Nederlandse man die in zak en as (Nederlands gezegde) zit. Hij is niet bedoeld als negroïde persoon. Ik weet niet of je wel eens een echt Sinterklaasgedicht geschreven hebt maar dan had je de strekking van het Sinterklaasfeest misschien begrepen. En natuurlijk vindt de normale Nederlander van welk ras of godsdienst elke vorm van slavernij vreselijk en mag iedereen die het wil Keti Koti vieren, maar dat maakt het Sinterklaasfeest niet minder belangrijk want dat is juist een feest van vergeven en ja daar hoort van vroeger as op je gezicht smeren bij. Dat Jan Schenkman het allemaal verzonnen zou hebben is zeer twijfelachtig. Waarom draagt die Nederlandse man met zak en as dan Middeleeuwse kleding? Ik hoop dat iedereen een ander zijn feest in de waarde laat die het heeft.

Laat een antwoord achter aan Joan Annuleer reactie

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in