Naar aanleiding van een verzonden e-mail door de redactie van Voorbeeld-Allochtoon, heeft modeketen The STING “Network of Brands” besloten om een racistisch geladen T-shirt niet langer meer te verkopen.

Een sales medewerkster en een communicatie medewerker beweerden tijdens een uitwisseling van e-mails dat het racistische T-shirt niet langer verkrijgbaar zou zijn in hun winkels en/of webshop. Tevergeefs konden wij na hun beweringen het T-shirt nog in de webshop van The STING bestellen en in een filiaal in Utrecht gewoon aan de kassa kopen.

E-mail uitwisseling
De redactie van Voorbeeld-Allochtoon heeft op 20 juni 2014 voor de eerste maal contact opgenomen met The STING. Er was geconstateerd dat de kledingketen een T-shirt verkocht met daarop een afbeelding van de “Navy Jack” beter bekend als de Amerikaanse “Confederate flag”. Via The STING’ site hebben wij simpelweg gevraagd of The STING ervan op de hoogte was dat zij een T-shirt verkochten met daarop de “Confederate flag” en wat deze vlag betekende.

Reactie
Er kwam nog dezelfde dag een reactie van een medewerker van de klantenservice. De medewerkster legde uit dat de inkoopafdeling van The STING niet op de hoogte was van de betekenis van de vlag. Naar aanleiding van onze e-mail zouden zij onderzoek gedaan hebben en achter de betekenis gekomen zijn. Zij waren na dit onderzoek te weten gekomen dat bepaalde groepen, zoals de Kluk Klux Klan, de vlag gebruikte om hun racistische agenda voort te zetten. Na deze bevindingen zou The STING een vergadering gehouden hebben met het inkoopteam en besloten hebben dat het artikel geen onderdeel meer zou zijn van hun assortiment. Het T-shirt zou ook niet meer beschikbaar zijn in hun webshop.

In de winkel was het T-shirt ook niet meer te vinden. Echter, het kon nog wel besteld worden via The STING’ webshop. Op 24 juni 2014 hebben wij dit bekend gemaakt bij de klantenservice, waarmee wij al contact hadden. Zij legden nogmaals uit dat het niet meer onderdeel was van de collectie, maar dat mensen het alleen konden bestellen als zij direct een link hadden naar de webshop pagina van het T-shirt. De medewerkster legde uit dat deze handmatig verwijderd zou worden, maar dat dat nog wat tijd zou kosten. Volgens de medewerkster van de klantenservice kon het T-shirt definitief niet meer besteld worden. Op 25 juni hebben wij het T-shirt besteld en op 26 juni 2014 opgehaald bij de The STING in Utrecht op het Vredeburgplein.

Op 17 juli 2014 hebben wij nogmaals het T-shirt besteld en opgehaald bij hetzelfde filiaal in Utrecht. Op 13 augustus 2014 hebben wij contact gezocht met de communicatie afdeling van The STING. De medewerker gaf aan verbaasd te zijn dat het artikel nog beschikbaar was, omdat het een maand geleden uit de collectie gehaald zou zijn. De medewerker zou daarna ook onmiddellijk contact opgenomen hebben met de e-commerce manager voor verdere uitleg.

Dat is vreemd, want op 20 juni 2014 werd ook gezegd dat dit plaats had gevonden. Er werd gezegd dat het T-shirt uit de collectie was gehaald. Het zou op die dag ook uit de webshop zijn gehaald. Op 24 juni 2014 werd dit voor de eerste keer bevestigd.

Inmiddels is dit product niet meer te koop bij The Sting.


Op de hoogte blijven van meer nieuws? Like ons dan op Facebook

Yellah, deel a mattie
Redactie
In 2012 opgericht met als doel allochtoon op een andere toon te representeren. Om te werken aan een pro-acceptatie maatschappij en positieve beeldvorming. Zo positief dat iedereen allochtoon wil zijn.

2 REACTIES

  1. Wat een onzin. Die vlag staat voor zuiderlijke trots. Dat de Ku Kux Klan deze vlag ooit weleens gebruikt heeft veranderd daar niks aan.

    • Patrick, zuiderlijke trots is witte witte privilege…en het zuiderlijke trots van witte privilege zag Afro-Amerikanen als slaven. Dat is waarom de Kuk Klux Klan de flag gebruikt. Dat is ook waar zij voor staan.

Laat een antwoord achter aan Patrick Vreewijk Annuleer reactie

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in