Als opiniemaker heb ik mij al sinds enige tijd gemengd in de Zwarte Pieten discussie. Het is voor beide partijen (zowel autochtonen, als mensen met een Afrikaanse roots) een emotioneel zwaar beladen thema. Dat is begrijpelijk, want de één voelt zich gekwetst en de ander heeft het gevoel een belangrijke traditie te verliezen en voelt zich daardoor boos. 

Laat ik voorop stellen dat ik geen enkele emotionele binding heb wat betreft de Zwarte Pieten discussie. Of Zwarte Piet nou blijft of niet, emotioneel doen beide keuzes mij niets. Omdat ik eerste generatie allochtoon ben, is het niet mijn traditie en omdat ik geen Afrikaanse roots heb, voel ik mij ook niet gekwetst. Met de hoeveelheid inlevingsvermogen die ik heb, probeer ik mij in beide partijen in te leven en zo in te schatten wie nou eens het meeste gelijk zou kunnen hebben. Je kan mij zien als een scheidsrechter in een voetbalwedstrijd. Maar wanneer ik merk wie de overtreding maakt, dan fluit ik en geef ik wellicht een gele of een rode kaart. Ik fluit nu en geef Zwarte Piet de rode kaart.

Nou heb ik wel eens vaker geprobeerd uit te leggen waarom Zwarte Piet van mij een rode kaart krijgt en niet zijn huidige vorm mag behouden. En vanwege mijn standpunt is het in 99% van de gevallen zo dat pro-Zwarte Piet aanhangers niet inhoudelijk reageren, maar reageren met misverstanden. En die misverstanden wil ik graag even de wereld uit helpen.Ten tweede wil ik voor eens en altijd de argumenten die zij gebruiken in dit opiniestuk ontkrachten, zodat ze niet herhaaldelijk honderden keren naar mij of anderen toe worden geworpen.

Misverstanden
Allereerst wil ik recht zetten dat noch ik, noch anderen zeggen dat Zwarte Piet racistisch is. We zeggen dat Zwarte Piet kwetsend is. Soms wordt de karikatuur racistisch gebruikt, dan zeggen we wel dat het racistisch is. Zoals iemand met Afrikaanse roots Zwarte Piet noemen, wat knecht betekent. In dat geval is Zwarte Piet racistisch. Een voorbeeld daarvan is mijn vorige opinie over Pierre van Hooijdonk. Dus als jij niet wil dat we Zwarte Piet racistisch noemen, gebruik het dan ook niet racistisch en blijf bij de kern. Noem iemand anders dus geen Zwarte Piet of knecht.

Het tweede, dat ik recht wil zetten is dat ik veel autochtone Nederlanders hoor zeggen “ik ben geen racist hoor, omdat ik pro-Zwarte Piet ben wil niet zeggen dat ik een racist ben.” Dat klopt. Je bent geen racist als je pro-Zwarte Piet bent. Dat zeg ik ook niet en dat zegt niemand. Zolang je niemand Zwarte Piet of knecht noemt en niet zegt ‘rot op naar je eigen land’ maar enkel pro-Zwarte Piet bent, ben je geen racist.

Een nog groter misverstand, wat ik gek genoeg veel tegen kom, is dat men zegt dat wij niet aan het Sinterklaasfeest mogen komen en dat dit niet afgeschaft mag worden. Ik heb niemand, maar dan ook echt niemand horen zeggen of zien schrijven dat het Sinterklaasfeest verboden moet worden. Ook ik heb dat nooit gezegd. Wij zijn dol op die witte ouwe bebaarde man en ook van ons mag ie elk jaar weer langs komen en zal hij met open armen worden ontvangen. Wij zijn alleen niet zo gecharmeerd van zijn knechten, die verdomd veel trekjes hebben met gebeurtenissen uit de geschiedenis.

Argumenten
“Zwarte Piet is zwart en daar kunnen we niets aan doen,” wordt wel eens gezegd. Dat is niet waar, daar kunnen we wel wat aan doen. Namelijk niet schminken. Een vergelijking maken met een sla dat deze groen is, slaat nergens op. Want bij sla kun je er inderdaad niets aan doen, want die heb jij niet groen geschminkt. Andere soortgelijke argumenten en vergelijkingen slaan ook nergens op.

“Het is een kinderfeest.” Dat klopt uiteraard. Maar waarom bemoei jij je er dan mee als volwassen mens? Waarom loop jij dan hysterisch te doen en te janken?

“Zwarte Piet is zwart door de schoorsteen.” Oh echt? Ben je wel eens door een schoorsteen geklommen? Lijkt me gek dat je kleren dan zo schoon blijven en dat je dan met rode lippen, gouden oorbellen en kroeshaar er weer uit komt. En dat je huidskleur dan helemaal zwart/bruin is. Zullen we dat eens proberen? Als je vrijwillig meewerkt en je komt er inderdaad zo uit, zullen wij nooit maar dan ook nooit meer zeuren over Zwarte Piet. Goed? Neem gerust contact met mij op.

Ook wordt er vaak gezegd “hoe moet ik mijn kinderen vertellen dat Zwarte Piet niet meer Zwart is?” Dat is echt een hele goede vraag. Maar heb jij je wel eens afgevraagd hoe jij je kinderen wijs gaat maken dat ze zwart door de schoorsteen zijn, terwijl jij geen schoorsteen hebt? Terwijl niemand een schoorsteen heeft? En dat jij je kinderen eerst moet uitleggen wat een schoorsteen is? Dat het iets van vroeger is? Of denk je echt dat kinderen zo dom zijn? Ik mag hopen van niet!!

“Er zijn ook donkere mensen die niets tegen Zwarte Piet hebben, dus is het niet kwetsend en ook niet racistisch”. Dit argument is selectief. Want voor ieder donker persoon die jij aanbrengt die vóór Zwarte Piet is kan ik jou drie blanke Nederlanders leveren die tegen Zwarte Piet zijn. Gebruik dat argument dus niet meer want in cijfers zul je verliezen.

En nog een laatste, wat eigenlijk geen misverstand en ook geen argument is. Misschien wel de bekendste en meest gebruikte uitspraak: “Als het je niet bevalt, rot dan op naar je eigen land.”

Heel goed. De Afrikanen vonden zo een 500 jaar geleden ook dat Nederlanders dat moesten doen. Maar nee hoor, ze bleven en namen de Afrikanen in ‘bezit’ en deden alles met hun wat ze maar wilden. Tradities houden en menswaardig mogen leven zat er niet in voor hen. En de meesten zitten hier door jouw voorouders en zeker niet vrijwillig. Gekker nog, ze dragen de achternaam van je overgroot-groot-groot-groot-groot-ouders. Dus het recht om te blijven en te spreken hebben ze!

“Ja maar dat is vroeger, veel te lang geleden en verjaard. Waar heb je het dan nog over?” Dat klopt, het is lang geleden. En als je vindt dat dat verjaard is, dan zo ook Zwarte Piet. Want Zwarte Piet is uit de tijd toen schoorstenen nog bestonden. Heeeeeeeeel lang geleden. Weet je nog? Nee he? Is te lang geleden. Dus waar heb jij het nog over?

Ik geloof dat ik de belangrijkste en meest gebruikte punten heb behandeld. Mocht je argumenten hebben die je hier niet tegen bent gekomen, drop ze dan hieronder en wellicht beantwoord ik die in een volgend stuk. In de tussentijd wacht ik op de vrijwilliger die door een schoorsteen wil klimmen en zijn of haar gelijk wil bewijzen. Maar dan moeten we wel eerst een schoorsteen vinden. En ik beloof je, als het jou lukt, zal ik levenslang Zwarte Piet verdedigen!!


Op de hoogte blijven van meer opinies? Like ons dan op facebook en volg ons op twitter.


Yellah, deel a mattie

23 REACTIES

  1. Wat een slecht stuk. Met géén woord wordt er gerept over de geschiedenis van Zwarte Piet. Enkel oppervlakkige argumenten worden er “weerlegd”, en hoe…
    ““Het is een kinderfeest.” Dat klopt uiteraard. Maar waarom bemoei jij je er dan mee als volwassen mens? Waarom loop jij dan hysterisch te doen en te janken?”: jij jankt hier toch ook over een kinderfeest?
    En dat je huidskleur dan helemaal zwart/bruin is. Zullen we dat eens proberen? Als je vrijwillig meewerkt en je komt er inderdaad zo uit, zullen wij nooit maar dan ook nooit meer zeuren over Zwarte Piet. Goed? Neem gerust contact met mij op:
    https://metro.co.uk/2016/10/18/man-got-stuck-in-chimney-after-locking-his-keys-in-his-house-6199396/
    Die is inderdaad helemaal zwart!
    Gelieve eerst de geschiedenis van de helper van Sinterklaas te bestuderen en dit in context met andere helpers van de Sint. Dat zou je al heel wat op weg moeten helpen!

  2. @Jermaine,
    “Vele geven hun ongenoegen aan in deze multi-culturele samenleving (LEES: samen leving – NADRUK OP: samen), dus waarom zo kleinzielig doen over een figuur dat verzonnen is?”

    Ik probeer het wat te illustreren met wat ik om me heen merk. Niet zozeer mijn mening hierover hoor. Om het leesbaar te houden gebruik ik hier en daar “is”, hoewel dit natuurlijk geen wetenschappelijk vastgestelde feiten zijn. Hoeveel voorstanders van Piet zich hierin kunnen vinden weet ik niet. Ik hoop dat de knelpunten een beetje naar voren komen en men zich er wat bij voor kan stellen. Goed:

    Dit gaat natuurlijk niet alleen om de figuur Zwarte Piet waar mensen zo over de zeik van zijn. Het gaat oa om het willen forceren van een verandering van een traditie van een cultuur die niet de jouwe is, omwille van een interpretatie die totaal niet gedeeld wordt binnen die cultuur. Tel daarbij op dat binnen die cultuur toch al de indruk bestaat dat er externe invloeden ontzettend dominant aan het worden zijn, ook met negatieve gevolgen, maar dat alles alleen maar prima en leuk gevonden moet worden. Enige aanmerkingen of kritiek hierop wordt weggewuifd als racistisch en niet tolerant (gelang de stereotype tolerante Nederlander.) Dit werkt als een katalysator.

    Bovendien zit het niet zozeer in het Nederlands bloed om op dingen als “gevoelens” en “gekwetst zijn” beleid te voeren. Zo zijn nuchtere Nederlanders nu eenmaal niet. Als men vanuit een andere cultuur gewend is dat mensen meer aandacht geven aan je emoties of je temperament accepteren kan ik me voorstellen dat het lastig is in Nederland geen reactie te krijgen. Hier krijg je al gauw te horen dat je je niet moet aanstellen. Of het goed of slecht is laat ik maar in het midden. Ik ben het zo gewend.

    Goed, dan nog over Zwarte Piet zelf:
    Mensen die zich gekwetst voelen door Zwarte Piet leggen een verband met een mythisch figuur en een periode uit de geschiedenis van de kolonien die dat niet direct hebben. De mythe van Sinterklaas, de hulpjes van Wodan; geschiedkundig ligt de oorsprong ver ver voor de VOC en heeft het geen direct verband met de slavernij waar ook Nederland bij betrokken was..
    Het enige verband met Zwarte Piet als neger is dat afstammelingen van de kolonien Zwarte Piet zo zien, en daar gevoelig voor zijn omdat het een figuur uit de blanke cultuur is.(ja, ik heb het pakpapier met de zoeloelippen en het jaren 80 accent meegemaakt, is gelukkig (hoop ik) niet meer actueel).
    Bij Afrikaanse kunst, van die maskers met enorme lippen en wat al niet zie ik geen activisten trouwens.

    Door zo te blijven hameren om het verschil in huidskleur bevestigt men dat we toch niet allemaal gelijk zijn, en onze huidskleur toch verschil maakt, iets dat we nog niet zo lang geleden afgeleerd hadden/aan het afleren zijn. Door te erkennen dat Zwarte Piet kwetsend is omdat het als een stereotype uit de blanke cultuur van een neger gezien kan worden maak je die fase van de eliminering van racisme ongedaan, of breng je die in ieder geval schade toe. Een beetje als die aflevering van South Park waar Chef zich opwond over die vlag, waar een zwart poppetje werd opgehangen door witte poppetjes, en de jongens daar niets ergs in zagen omdat huidskleur niet uit zo mogen maken, zoals ze altijd verteld was.
    Ook werkt het verwarrend. Elkaar hetzelfde benaderen maar toch rekening houden met interpretaties die je niet kent, een achtergrond of mening ergens over vermoeden op basis van huidskleur, bijv. “wou je een appel, of we hebben ook watermeloen als je dat lekkerder vindt”. Of dat voorbeeld dat ik las, die Zwarte Piet met z’n accent en dat “bro”gedoe. Niet tof. Geen slechte bedoelingen, maar ja, de weg naar de hel enz. Alles wordt opeens zo geladen, en als je elkaar niet voor het hoofd wil stoten moet je heel krampachtig met elkaar omgaan. Nederlanders hebben daar helemaal geen zin in, en willen het mede daarom gewoon zo houden als het is.

    Ik heb helaas geen tijd het nog eens over te lezen om te kijken of het wel samenhangend is. Ik hoop dat het toch overkomt.

    Groeten

  3. Zwarte Piet is ONS feest, een traditioneel kinderfeest, van ONZE kinderen, het is er langzaam naar toegegaan, dat de ‘nieuwkomers’ maar gaan bepalen wat er in ONS Nederland gebeurt, mooi niet! Bevalt het u hier niet, staat het u vrij te vertrekken! Zwarte piet blijft gewoon, wat een rechterlijke uitspraak ook moge zijn, bij ons komt zwarte Piet gewoon!

  4. Jermaine, Jeroen of wat ook. Als je en de bijbel en het Nederlandse woordenboek in de prullenbak wilt gooien dan heb je inderdaad gelijk. Als je vindt dat we de Nederlandse taal en zo ook de geschiedenis moeten weggooien ook. Hij is zwart omdat ie het voorbeeld van boete doen moet voorstellen, het is geen neger. Het plaatje wat George Arakel hierboven plaatst slaat nergens op want een boeteketting droeg iemand die boete wilde doen in Nederland meestal om zijn enkel, niet om zijn hand.. George Arakel wordt zo beïnvloed door een soortement Jodenplaatje wat iemand, met een racistische inslag, hem voorgekauwd heeft dat hij tekeningetjes gaat maken die nergens op slaan. Dit is best beangstigend dat iemand met een racistische inslag zo’n invloed heeft. Een boeteketting zoals wij die in Nederland kennen en die niets met slavernij te maken heeft draag je juist omdat je boete wil doen voor je zonden je foutjes, die breek je dus juist niet door. Eigenlijk houdt dit plaatje in maar dat weet George niet dat Nederlanders nooit meer spijt hoeven te betuigen voor hun zonden of fouten. Als je echt zoals jij een beetje de geschiedenis wilt induiken lees de bijbel en het Nederlandse woordenboek, maar als je het makkelijk wilt hebben kijk op http://www.zwartepietisok

  5. @ Jeroen (e.d. & e.a.) …
    “Waar u, net als vele anderen, aan voorbij gaat is dat Zwarte Piet als fenomeen een Europese volkslegende is waarvan de kleur zwart komt uit de verhalen.” < “In verschillende delen van Europa wordt het kinderfeest van Sint-Nicolaas eveneens gevierd, maar de invulling van de folklore verschilt per streek. De twee belangrijkste verschillen zijn de manier waarop Sinterklaas arriveert, en het uiterlijk van zijn knecht.”

    >> Hier enkele voorbeelden van onze EU buurlanden:
    – De Noord-Franse knecht heet Père Fouettard (de zweepvader) en is een roodharige man met een woeste rode baard en een grote mantel met hoofdkap. De sint komt uit het bos, niet uit Spanje…
    – In het Duitstalige Zwitserland heet de knecht Schmutzli. Hij draagt meestal bruine / zwarte kleding, heeft een baard en draagt een roe aan zijn gordel. Op de rug draagt hij een korf, waar geschenken in zitten. De sint
    – In Oostenrijk heten de helpers Krampussen en zien er uit als duivels…
    – Luxemburg: De sint versie komt uit de hemel (niet uit Spanje) en zijn helper heet Houseker, die wordt uitgedost als een paard en meegevoerd aan een ketting…
    – In de Duitse stad Bremen: de sint zonder helpers… kids zingen liedjes en krijgen daarvoor cadeaus…
    – In Tsjechië verkleden kinderen zich in trio’s als Sinterklaas, de duivel en een engel, en gaan ze van deur tot deur om liedjes te zingen. Hun beloning is snoepgoed…
    – De manier waarop Sinterklaas aankomt, verschilt in de verschillende landen. Maar het is bijna altijd in een of andere vorm van een processie van een heilige, zoals die bekend is uit het katholieke geloof.

    – Hier in NL wordt zelfs het feest anders gevierd dan de grote menigte gewend is:
    Op de Waddeneilanden wordt het sinterklaasfeest vanouds op een andere manier gevierd. Hier kent men rond 5 december Sunterklaas of Sunneklaas. In de straten lopen de mannen gemaskerd en verkleed als ‘Sunneklazen’, ‘Klaasomes’, ‘Sunderums’ of ‘Sunterklazen’ rond. Vrouwen en kinderen moeten binnenshuis blijven. Wie buiten komt krijgt ‘slaag’. De uitdaging is, om toch buiten te lopen en de mannen te ontwijken.
    Op Ameland zijn de baanvegers, Oude Sinterklazen en omes bekend.
    Op Terschelling vegen de streetfegers de straten leeg voordat de Sunderums (Sintheer-omes) de huizen bezoeken.
    Op Schiermonnikoog wordt Klozum (Klaasoom) gevierd, hier doen ook vrouwen mee aan de maskerade.
    Op Texel wordt, precies een week na het sinterklaasfeest, het feest Ouwe Sunderklaas gehouden. Verkleed en gemaskerd voeren de dorpsbewoners op straat toneelstukjes op, waarin gebeurtenissen van het achterliggende jaar op de hak worden genomen.

    Ik bedoel te zeggen… Wees nou eens niet zo onfatsoenlijk allemaal… En probeer eens te luisteren naar elkaar. Niet zeggen wat jij vind, maar luisteren wat die andere voelt… Het feest is al eeuwen oud, maar het figuur Zwarte Piet bestaat pas sedert 1850 ongeveer, toen nog een helper zonder naam. Verzonnen door een NL’se schoolleraar… Gebruikt als prent in zijn boekje… Binnen 10 jaar was zijn naam Zwarte Piet en tot op heden is deze knecht in het grootste gedeelte van NL onafscheidelijk van de sint… Vele geven hun ongenoegen aan in deze multi-culturele samenleving (LEES: samen leving – NADRUK OP: samen), dus waarom zo kleinzielig doen over een figuur dat verzonnen is? Onze EU buren doen ook niet zo moeilijk over een helper van de sint die alles behalve een zwarte knecht is!

    Ik vind persoonlijk dat alle mensen die pro-piet zijn, zich enorm aanstellen… net kleine kinderen… ik wil et ik wil et ik wil et !!! Hou toch op en wordt volwassen. Het is namelijk een kinderfeest en kinderen zien het verschil tussen zwart en wit toch (nog) niet. Als een kind geloofd dat de sint bestaat en de kerstman en de paashaas, dan kan dat zelfde kind ook wel geloven dat de Pieter Baas om welke reden dan ook van kleur is veranderd. Geen punt in de beleving van een kind, want het gaat echter om het snoepgoed en de cadeaus.

    Maar daar in tegen is het voor de ‘volwassen’ moeilijk om hun traditionele ervaring van het feest los te laten. En daarom nu al deze heisa. World Wide. Ondanks dat blanke buitenlanders aangeven dat het sinterklaas feest in NL erg racistisch over komt, blijven de onvolwassen Nederlanders krampachtig vast houden aan het Zwarte Piet figuur… Net zoals zij deden toen de blanke internationale kolonisten de ‘zwarte’ slavernij wilde afschaffen. Nederland was het enige land dat ging lobbyen bij de afschaffende landen om de slavernij te behouden. Het leverde zoveel en makkelijk geld op, hoe konden ze deze manier van geld verdienen nou willen stoppen en afschaffen??

    EN ZO GAAT HET MOMENTEEL MET ZWARTE PIET… Ik wil bijna zeggen: “Het lijkt wel racisme”… Bijna… Maar ik zeg het niet… 😉

    Liefdevolle groet,
    Jermaine…

  6. Ik heb zo het gevoel dat de hoofdzaak van mijn vorige bericht toch niet helemaal goed overkomt. Wat ik bedoel te zeggen is dat zwarte piet alles behalve een slaaf is in de verhalen van tegenwoordig (en de verhalen die mijn ouders vroeger hoorde), maar toch is dat het probleem blijkbaar, dat zwarte piet ooit een slaaf was. Zonder rode lippenstift en gouden oorbellen, misschien een andere pruik zal de karikatuur verdwijnen maar ga me niet zeggen dat het probleem de wereld uit is geholpen. Ook dan zullen mensen blijven zeggen dat het de zwarte zijn die voor de blanke man werken, want hoe je het ook went of keert, dat is DE reden waarom de pieten moeten verdwijnen. De historie blijft overigens ook gewoon bestaan dus dan kunnen we, na zwarte piet 100x te hebben verandert alsnog met het argument komen dat Piet ooit een slaaf was en daarom afgeschaft moet worden.

    Maar oké stel we zeggen dat er een oplossing gevonden kan worden waarmee iedereen het eens is;
    Ten eerste kost het aanpassen van zoiets als het sinterklaasfeest tijd. Er moet overlegt worden, de juiste oplossing gevonden worden waar iedereen het mee eens is. Gaan we dat binnen nu en 4 maanden redden? Denk het niet. Zien we met 5 december toch rellen, zelfs als er een groep mensen open en bloot bezig is met deze feestdag om te schrijven, ja. Ik hoor hier mensen praten over kreten als “Ga terug naar je eigen land”, en ik word al misselijk als ik bedenk dat mensen deze uitspraak echt gebruiken. Ik heb deze uitspraak overigens vaak gehoord, niet persoonlijk tegen mij maar tegen mensen die ik goed ken en ook tegen mensen die ik nog nooit eerder had gezien, en ik vind zulke uitspraken in beide gevallen not-done. Maar als we zwarte piet afschaffen zullen deze en vele andere kwetsende uitspraken niet verdwijnen, vergeet dat niet. Zulke dingen vind ik ook niet iets wat je aan kan slepen als het gaat om de pieten kwestie. Discriminatie zal, hoe vervelend het ook is, niet uit het woordenboek verdwijnen als zwarte piet geschrapt is.

    Dus, zoals ik ook in mijn eerdere bericht zei, ik ben dan wel pro-piet maar sta volledig open voor een passende verandering.
    Ik mis alleen wel echt de ideeën. Er wordt geprotesteerd zonder dat er echt goed na wordt gedacht over een oplossing. Niet iedereen kan creatief denken, en ik gok zo dat de groep die door de anti-pieten wordt aangesproken al helemaal geen idee heeft waar te beginnen en wat te doen om iedereen gelukkig te stellen (iets als sinterklaas kan niet aangepast worden door 4 mensen uit een boerendorpje om maar een zijstraat te noemen dus daar komt altijd de politiek bij kijken).
    Regenboogpieten? Nee, kom op het is geen carnaval. Vind het gewoon een rare, zelfs enge en onlogische oplossing.
    Zoals ik blijf herhalen, ik ben een bleekscheet, dus ik zou nooit kunnen zeggen of de oplossingen waaraan ik denk de druk van de ketel kan halen. Ik kan wellicht een poging wagen want naar mijn idee kan dit probleem super easy worden opgelost waardoor iedereen blij is, maar ik ben ook maar een nietig studentje die niks in te brengen heeft.

    Zoals er in de versjes wordt beschreven, zwarte piet is zo zwart als roet. Wat nou als we gewoon er echt van maken dat zwarte piet zo zwart als roet is? dus, rode lippenstift weg, in plaats van kroeshaar warrig haar in alle soorten en maten, weliswaar wat zwart van de roet maar tja echt 100% zwart hoeven ze dan ook niet meer te zijn, doen we alsof ze echt door de schoorsteen hebben gekropen. Grootste gedeelte van het gezicht (vooral rondom de mond ogen en neus) toch zwart maken zodat de buurvrouw niet herkent wordt maar wel nog met hier en daar een vlekje huidskleur om toch te benadrukken dat het roet is en geen karikatuur van een Afrikaans persoon. Scheelt meteen een hoop veranderen en sleutelen in het verhaal dat kinderen tegenwoordig verteld wordt. Bedenk wel dat de gezichten van de mensen dan alsnog erg zwart worden maar niet meer zwart zoals zwarte piet nu zwart is dan. Zo hoef je geen blauwe pieten te regelen en blijft het verhaal zoals het is eigenlijk gewoon in tact.

    “Er zijn minder schoorstenen en de mensen met een schoorsteen houden deze beter schoon waardoor de pieten nu minder onder het roet zitten dan voorheen”
    (sinterklaas ontdekt de centrale verwarming en het wordt tijd dat de pietjes eens flink schoon geschrobd worden waarna er allemaal mensjes van verschillende afkomst onder de laag roet uit komen (als we het doen, moeten we het wel goed doen natuurlijk); net voordat ze naar nederland gaan moeten ze toch echt oefenen met door de schoorsteen klimmen want oude huizen en boerderijen met een oldskool schoorsteen zullen blijven bestaan, en daarom zitten ze dus al onder het roet als ze in nederland aankomen (wat er erg moeilijk af te wassen is dus gaan ze in spanje pas weer echt goed in het sop anders blijven ze aan de gang))

    Ik zie het verhaal al voor me, dit zou in mijn ogen de perfecte oplossing zijn die zowel de pro- als anti-pieten blij kan maken. Maar uiteindelijk kan ik daar dus alsnog niet over oordelen, laat staan dat ik als persoon dit probleem kan oplossen. Dat zwarte piet moet veranderen is intussen echt wel duidelijk gemaakt, kom met een idee. Van mijn part neemt iemand (of een groepje) die WEL het verschil kan maken dit idee over, werk het uit, ik wil best nog wat ideeën jullie richting in duwen want ik zie de nieuwe sinterklaasverhalen al voor me en ik gok dat er zat creatieve mensen in nederland rond lopen die ook zo creatief met dit idee te werk kunnen gaan, maak een plan, hoe ga je deze verandering aanpakken, maak een mooie opzet voor het verhaal, zorg dat het hele idee in grote lijnen al is uitgewerkt en ga in plaats van in protest tegen het sinterklaas comité met ze aan tafel zitten. De Pieten schrappen is geen optie, de Pieten zo laten niet. Laat de kreet “Zwarte Piet is racistisch” dus alsjeblieft even varen, niks discussie want daarmee ga je het niet redden. Kom je met een half-af idee aanzetten waar geen pro- noch anti-piet problemen mee heeft, hoe aanlokkelijk is het dan om ja te zeggen.

  7. De vraag :” hoe moet ik mijn kind uitleggen dat zwarte piet niet meer zwart is???” .. Nou op dezelfde manier als dat je je kind moet uitleggen dat zwarte piet niet bestaat ! Mijn kind was 5jr elke dag verkleed als piet ..hij is nu 8 .. Half nl half moluks en krijgt ook te maken met de confrontatie zwarte piet aanhang argumenten .. Hij vind t erg dat uiterlijk voor de gevoelens van de medemens gaat ..sommige volwassenen kunnen daar nog van leren ipv hun kinderen oppervlakkig op te voeden .. En dan wil ik als laatste zeggen .. Geef t feest terug aan de kinderen dat betekend dus alle kinderen van alle afkomsten en pas t aan.. Want idd niemand verbied t feest .. Er wordt gevraagd om een aanpassing .. Ontwetenheid is 1 ding .. Die kun j dit nog uitleggen .. Maar kom j na deze uitleg nog steeds met argumenten die je niet kunt onderbouwen .. Dan ben j niet ontwetend dan ben je gewoon dom!

  8. Een ander argument is nog dat een traditie (die van sinterklaas) helemaal niet iets onveranderlijks, statisch is en zou moeten zijn. Het kan best worden aangepast zonder dat de vreugde van de traditie verloren zou gaan voor de vierders (de kinderen) van die traditie. (het sinterklaas feest is ook al eerder aangepast zoals je op wikipedia kan vinden)

    Als het feest gewoon meerdere kleuren pieten erbij doet, of hoe dan ook een kleine aanpassing maakt in het sinterklaas feest dan zijn en de mensen die zich gediscrimineerd, beledigd of wat dan ook tevreden. Ook zijn de kinderen gewoon blij dat ze het feest kunnen vieren en hoeft er verder ook geen eindeloze discussie te worden gevoerd. (wat alleen maar eerder zou kunnen zorgen dat ze achter het niet-bestaan van sinterklaas komen)

    Zo kan er best een verhaaltje bijkomen dat de pieten andere kleur(en) hebben gekregen of wat dan ook, met een beetje een creatieve scriptschrijver lukt dat heel makkelijk. (liegen (dingen achterhouden, hoe je het ook wil noemen) doe je sowieso toch als ouder tegen de kinderen, bij het feest sinterklaas)

    Verder is het feit dat zwarte piet “zwart” is niet het meest belangrijke punt in de traditie van het sinterklaas feest. Het gaat voornamelijk om de cadeautjes en om de sint. De zwarte piet spelen voor de kinderen ook een rol, maar het is niet de meest belangrijke rol in het feest.

    Daarnaast is het feit dat die zwarte piet zwart is, rode lippen en kroeshaar heeft helemaal niet belangrijk voor de functie die ze vervullen (voor de kinderen): ze strooien gewoon wat pepernoten en hebben een beetje knechtjespakjes aan Ze dienen als knecht voor de sint. Dit kunnen ze net zo goed zonder die (afrikaanse slaven) uiterlijke kenmerken.

    Dan krijg je natuurlijk het argument van: “ja maar het is altijd al zo geweest” nee dat is helemaal niet zo:

    “Oorspronkelijk had Sinterklaas geen helper.[1] In 1850 introduceerde de onderwijzer Jan Schenkman in zijn leesboekje Sint Nicolaas en zijn Knecht drie nieuwe zaken, die zijn blijven hangen in de sinterklaasfolklore: een gekleurde knecht voor Sinterklaas, de intocht en de stoomboot. De knecht heeft in het boekje nog geen naam en was gekleed als een page. In 1859 werd voor het eerst een artikel gedrukt waarin hij Pieter wordt genoemd,[noot 1] en in 1895 was de naam Zwarte Piet al in zwang geraakt.[noot 2][2]” (wikipedia)

  9. Heel goed stuk! Mijn insteek op het “kinderfeest” argument is: Kinderen tot 2 jaar zullen zich niet herinneren dat Piet vorig jaar Zwart was. Kinderen boven de 6 zullen volgend jaar horen dat Sinterklaas niet echt bestaat. Dus voor de ouders van die 3 tot 6 jarige kinderen geldt het “uitleg moment”. Na drie jaar is het kinderargument dan niet meer van toepassing!

  10. Al is ie nog zo zwart als roet Hij meent het goed.

    Er zijn intussen vele pro’s en contra’s uitgewisseld in de discussie over Zwarte Piet. De kant van de psychologische wetenschap houdt zich angstvallig stil. Zij leert ons immers dat de beelden die we zien en teksten die we horen beeld-vormend zijn in onze verdere ontwikkeling. Zij leert ons dat herhaling belang-rijk is om iets te laten beklijven en zij leert ons ook dat hoe jonger we gewoon-ten aanleren hoe dieper die gaan zitten. Zij leert ons, last but not least, dat als stimuli (prikkels) samengaan met beloning en plezier, we gaan verlangen naar die stimuli (verslaving). En een oud Hollands spreekwoord zegt: jong geleerd is oud gedaan.
    De moderne psychologie is gefundeerd op bovengenoemde zaken, zo ook ons onderwijssysteem en ons besef van waarden en normen. Deze basisideeën zijn daarom zelfs zo goed als heilig te noemen.
    Behalve bij ……. Zwarte Piet. Dan komen de oogkleppen van de schijnheiligheid om de hoek kijken! Een hooggezeten witte man op een wit paard met laag daaromheen een troep zwarte mannen die capriolen uitvoeren, zou plotseling geen beeld achterlaten bij kinderen. En teksten zoals de titel hier boven zouden plotseling geen foute insinuaties bevatten.
    Ik heb er een officiële instantie bij gehaald waar dagelijks wordt bepaald wat discriminatoir is en wat kinderen wel of niet mogen zien: De Kijkwijzer (filmkeuring).
    Daaruit citeer ik : Onder discriminatie verstaan we elke uiting waarin bepaalde groepen als inferieur worden afgeschilderd op grond van ras, religie, huidskleur, sekse, nationaliteit of etnische afstamming.
    Er kan onderscheid gemaakt worden tussen directe en indirecte discriminatie. Vormen van indirecte discriminatie zijn onder andere beledigen, pesten, fysiek bedreigen en aanvallen. Vormen van directe discriminatie zijn bijdragen aan negatieve stereotypering, oproepen tot discriminatie of bestaansrecht ontkennen (Tan, 2003).
    Discriminatoire uitingen kunnen ook indirect oproepen tot discriminatie van een groep in algemene termen.

    Duidelijker kan het niet zijn. Het zou neutraliserend kunnen werken als er bij elke foute afbeelding, uitgelegd wordt dat ‘het’ niet de normale gang van zaken is. In reclamespots wordt een neutraliserende uiting gegeven zoals “geld lenen kost geld” bij reclame voor financiële producten. En in films wordt een speciaal logo en leeftijdsaanduiding gebruikt. Uitleg en relativering bij het beeld van Sinterklaas en Zwarte Piet zal echter niet in alle gezinnen gegeven worden, waardoor de beelden op twee manieren doorwerken. Een blank kind krijgt een beeld alsof hij/zij superieur is en een donker kind krijgt een beeld dat hij/zij inferieur is.
    De discussie doet mij denken aan het feit dat we het stierenvechten in Spanje willen laten verbieden. Voor de Spanjaard is het al eeuwenlang een traditioneel kunstig vertoon van moed, eer en heldenverering. Imposante voorbeelden voor hun kinderen. Voor ons is het dierenmishandeling en moet het onmiddellijk overal verboden worden.
    Als beschaafde mensen zouden we onze kinderen niet zo moeten opvoeden. Niet met beelden van mishandelde stieren en niet met beelden waar zwarte mensen dienaars zijn van blanke mensen. In mijn vroegere onnozelheid (zo je wilt : indoctrinatie) vond ik het pakjesfeest ook leuk voor onze kinderen, maar we hadden wel de tegenwoordigheid van geest om de teksten van de liedjes aan te passen. In plaats van knecht zongen we vriend. En sommige liedjes zongen we helemaal niet. Nu denk ik dat het tijd wordt om ook het beeld te veranderen. De gouden oorbellen weg is al een goede stap. Nu de kleur nog !
    Als we dat gedaan hebben kunnen we misschien de Spanjaarden weer aanspreken om langzaamaan het stierenvechten diervriendelijker te maken.
    Eardly van der Geld

  11. Goed stuk. Helaas zie ik in sommige reacties maar weer bevestigd, dat het niet eens het gebrek aan kennis is, dat het grootste probleem vormt. Het is de onwil om nieuwe feiten/argumenten serieus te onderzoeken. En de afwezigheid van enige bereidheid om ooit ook maar je mening aan te passen.

    Niemand bedoelt het racistisch? Niemand die pro-zwarte Piet is heeft vooroordelen? Yeah right…. A
    Afgelopen december zette ik deze vraag op facebook:
    “In de media is de discussie weer losgebarsten. Wat is jouw mening? Is Zwarte Piet racistisch of juist niet? En wat zijn jouw argumenten?”
    Mijn mening heb ik er niet bij gezet. Gewoon puur en alleen de vraag, uit interesse en oprechte belangstelling. Ik was er op dat moment namelijk zelf helemaal nog niet uit, en helde eerder naar de “pro-Pietenkant” dan naar de “anti-Pietenkant”.
    Reacties die ik onder andere kreeg waren alsvolgt:
    * Jij moet niet denken, omdat jouw kinderen een kleurtje hebben, dat ze dan ook altijd gediscrimineerd worden.
    (even ter info: ik ben een blanke Nederlander, de vader van mijn kinderen is van Jamaicaanse afkomst).
    * Waarom moet jij tegen alles zijn wat Hollands is, alleen maar omdat je bruine kinderen hebt?
    (Uhm………. had ik gezegd dat ik ergens tegen ben? Ik heb altijd Sinterklaasfeest gevierd met mijn kinderen hoor. En ik kan geen enkel ander voorbeeld bedenken van iets Hollands, waar ik tegen ben……..).
    * Wat een belachelijke vraag! Als jouw kinderen zo’n last hebben van Zwarte Piet, dan kun je toch ook met ze naar het land van hun vader gaan?

    Inmiddels ben ik wel overtuigd. Niet direkt door bovenstaande belachelijke reacties. Maar dit heeft mij wel nóg meer aan het denken gezet. Ik ben me sinds die tijd uitgebreider gaan verdiepen in de meningen van voor- en tegenstanders.
    En los van de historische feiten over het ontstaan van ZP (die mij ook al genoeg argumenten tegen ZP bieden), vind ik dat als een “gezellig kinderfeest” zoveel Nederlanders (ja……..ze zijn Nederlanders!!!) kwetst, dat al reden genoeg is, om het anders te gaan doen.

  12. Goed stuk. Zwarte Piet moet inderdaad met de tijd mee. Maar in wat voor vorm ga je dit dan gieten? Hoe hou je het magisch? Een dood normale blanke Piet heeft het niet en er wordt gelijk de buurman in herkend. Wat de schoorsteen betreft….wij hebben er wel degelijk eentje. Een werkende, met een werkende houtkachel er op aangesloten. Ik ga alleen niet proberen mij door het rookkanaal heen te wringen. Dat gaat helaas niet werken. Zwart zal ik dan wel worden, eruit komen wordt een heel andere sport. Er in trouwens ook.

  13. Jellyfish, het probleem bij het kiezen van een verhaal is dat het verhaal moet worden gedragen door de mensen die de rollen spelen.
    In de media is dat nog te doen, het Sinterklaasjournaal is aan te passen, de acteurs spelen wat ze moeten spelen en ik denk dat er daar nu allang veranderingen gaande (moeten) zijn.
    Maar in het land is dat een stuk moeilijker. De figuur van zwarte piet wordt overwegend vertolkt door autochtoon Nederland. Die heeft, zo blijkt uit de discussie, helemaal geen zin in veranderingen en zal zijn rol precies zo uitvoeren als de generaties het voor hem deden. En helaas betekent dat ook dat er een karikatuur wordt gemaakt van allochtonen van Afrikaanse afkomst. Je noemde zelf al lenig en pieten-gym, de aloude verwijzing tussen afkomst en lichamelijkheid. Ik kan me voorstellen dat piet in de provincie nog wel eens een zogenaamd Surinaams accent heeft. Op tv mag Sint dan ook niet alles weten, in de klas moet piet nog altijd het grote boek aangeven en doen wat de Sint zegt.
    Juist die elementen maken de figuur kwetsend.
    Wil je dus een zinvolle verandering, dan zal je in de harten van de mensen moeten komen die zwarte piet spelen. En het probleem daar is dat de verhoudingen in Nederland zo zijn dat je als allochtoon helemaal voor vol wordt aangezien. Dat blijkt uit de primitieve reactie ‘rot op naar eigen land’ maar ook uit het feit dat veel partijen over dit onderwerp niet eens in gesprek willen. De politiek duikt weg of zegt dat er niks te wijzigen is (de impliciete boodschap is dat er geen ruimte is voor je verhaal). De term zeurpiet wordt al snel genoemd. Op sociale media wordt dit verhaal wel gedeeld, maar vooral door mensen die het toch al met de boodschap eens zijn. En door die mensen wordt dat ook geliked en verder gedeeld, maar dat blijft uiteindelijk helaas toch in een kringetje hangen. Echte discussie is er niet veel, we liken een pagina voor of tegen en dat is het.
    Daarom ben ik blij met ieder zieltje dat wel graag nadenkt over dit verhaal, nog blijer met de mensen die me vertellen dat ze hun mening hebben veranderd, maar uiteindelijk toch pessimistisch over de vaart waarmee we dit verhaal gaan veranderen. Maar veranderen zal het.

  14. “Elk kind droomt ervan om zwarte piet te mogen zijn. Ze zijn lenig, super gezellig en cool, kunnen over daken lopen, mogen met snoep gooien, we doen niet voor niks aan pieten-gym op school” Da’s mooi, aardig en waar…. zolang je zélf niet bent nagewezen op straat en uitgescholden voor zwarte Piet, of tijdens de Sinterklaas optocht een zwarte Piet naar je toe kwam om ff in een aangedikt Surinaams nep accent en overdreven handbewegingen met je kwam praten alsof je z’n ‘bro’ was. Vergelijkingen met Doornroosje, Assepoester en al die sprookjes waar ze nog lang en gelukkig leefden gaan niet op, want ben jij ooit uitgemaakt op straat voor spinnewiel of kikker? Ik wel… ivm zwarte Piet… door kinderen én volwassenen. Luister.. ook ik heb helemaal geen probleem met het Sinterklaasfeest, alleen met de zwarte piet figuur, die als je kijkt naar schilderijen uit de tijd dat ie is ontstaan onthutsend lijkt op de Afrikaanse kindslaven die erop afgebeeld staan… zoek maar op. Dus alle warme gevoelens ten spijt… rechtpraten kan echt niet in mijn opinie… maar dat is mijn opinie 😉 Reason Against Racism

  15. Het pedagogisch aspect mag ook wel eens benoemd worden. Veel Hollanders van de oude generatie zijn bang voor ZP en de “goed heiligman” namelijk omdat in de katholieke huizen. De goed heilig man en ZP nog weleens letterlijk en figuurlijk flink misbruik maakte van hun rol. Daarnaast hoor ik veel ouders in de decembermaand ook dreigen naar hun kinderen. ZP ziet alles hoor. Luister je niet? Wacht maar dan ga je mee naar Spanje. Je mag wel vreemde in de nacht in huis laten, wanneer ze cadeautjes komen brengen? Je mag in december wel snoep aanpakken van vreemde op straat? De rest van het jaar. Praat met niemand, neem van niemand wat aan, doe voor niemand open… en ga maar door. Heell pedagogisch. Ook heb ik ook ooit een argument gehoord van iemand met totaal geen historische kennis. Namelijk dat ZP de roe heeft en dus de klappen uitdeelt en daardoor geen “knecht” kan zijn. Volgens mij weet iedereen dat eeuwen terug de knechten de zweepslagen uitdeelde om de “onderdanen” tegen elkaar op te zetten. En daarnaast spreken de Sinterklaas liedjes ook voor zich.

    Ik stel voor 5 december Mandela dag. Om te vieren dat mede door zijn doorzettingsvermogen kinderen anno 2014 gelijk kunnen zijn en hopelijk nooit zullen ervaren wat de apartheid inhoud! Komt uiteindelijk ook voort uit een de Nederlandse historie.

  16. Komend uit een provincie waar carnaval gevierd wordt kan ik vertellen dat ik mijn buurvrouw echt wel herkende als ze met een groen gezicht door het leven ging tijdens carnaval. Al zwart geschminkt vroeg ik me af wie er in de woonkamer stond. En in mijn tijd waren er nog enkele schoorstenen, toen mijn zusjes nog geloofden waren vrijwel alle schoorstenen al verdwenen maar hé, wij wisten wel degelijk dat de zwarte kleur van de pieten kwam door de schoorsteen, en als dat niet voldoende uitleg was voor de kindertjes, omdat ze lekker in Spanje in de zon liggen (sinterklaas is een oude man, oude mensen kunnen beter niet te lang in de zon zitten want dan drogen ze uit en verbranden ze levend). Het voordeel van zo’n donkere kleur is dat de schaduwen in het gezicht toch anders lijken te vallen waardoor iemand redelijk onherkenbaar wordt. Begrijp me niet verkeerd, ik wil niet dat mensen zich boos, verdrietig of gediscrimineerd voelen, maar waar ik wel mee zit is dat, zodra het goed uit komt de slechte verhalen de overhand nemen en lekker benadrukt worden.
    Om maar even te illustreren wat ik bedoel; velen van ons zijn groot geworden met de sprookjes. Doornroosje die haar vinger prikte aan het spinnewiel en werd wakker gekust door de prins, iedereen leefde nog lang en gelukkig. Er gaan echter ook verhalen rond over Doornroosje die terwijl zij nog sliep kinderen baarde van deze oo zo charmante prins (tel zelf maar uit hoe). Van vrijwel elk sprookje zijn er mooie duistere volksverhalen te vinden waar kinderen nachtmerries van zullen krijgen. Zo nemen mensen in dit geval blijkbaar een verhaal waarin de zwarte pieten de slaven waren van slavendrijver Nicolaas. Maar zo is er ook een verhaal over een man genaamd Nicolaas die maar 1 wens had, dat alle kinderen in de wereld gelukkig zouden zijn. Hij ging naar de haven toen de boot met slaven binnen kwam en nam alle kinderen mee die verkocht zouden worden als slaaf. Gaf ze te eten, een dak boven het hoofd, tja, ze deden vast wel wat klusjes rond het huis maar in die tijd was het meer dan normaal dat ook gewoon de ‘blanke’ kindertjes klusjes deden om een zakcentje te verdienen. Hij bespaarde ze een leven van slavernij en als dank daarvoor gingen ze Nicolaas helpen om alle kinderen blij te maken. Je wordt per slot van rekening niet zomaar heilig verklaart. Ik ga niet zeggen dat dit het verhaal is wat iedereen moet geloven maar ik vind het wel belangrijk dat mensen er over na denken. Ik heb de afgelopen tijd veel mensen horen roepen dat zwarte pieten slaven zouden zijn en dat het daarom fout is dat zwarte piet is hoe hij is en dat vind ik gewoon niet fair. We nemen wel het leuke verhaal van Doornroosje maar waarom nemen we dan in dit geval het verhaal waarin zwarte piet de slaaf is die moet werken voor de blanke man? Puur om even flink te kunnen rellen? Natuurlijk zal niet iedereen willen rellen hoor, maar wat ik vooral merk is dat dit in opspraak is gekomen omdat een vrouw die absoluut niks van de traditie af weet herrie is gaan schoppen omdat zwarte piet tot op heden nog steeds de slaven zouden zijn van Sint Nicolaas, wat natuurlijk de grootste onzin ooit is. Was jij erbij toen dit verhaal ontstond? Nee, dus we zullen nooit weten hoe deze traditie nou echt is ontstaan en waar de zwarte pieten echt voor staan (de slaven van een blanke man, of kinderen met een donkere huidskleur die lekker kind mochten zijn).
    Als je, net zoals bij Doornroosje het positieve verhaal over het sinterklaas feest neemt staat zwarte piet misschien gedeeltelijk voor slavernij, maar niet voor slechte tijden. Het staat juist voor geluk en kansen, de kans om kind te zijn, en dat is in mijn ogen alles behalve racistisch.

    Dit neemt natuurlijk niet weg dat sommigen worden geconfronteerd met het verleden wat ze erg raakt, en dat is begrijpelijk. Ik zeg ook niet dat we er niks aan moeten doen, ik hoop dat we een manier vinden waarop beide partijen zich prettig voelen bij deze traditie die juist als iets moois en leuks gezien moet worden, maar ik ben echt geen voorstander van blauwe en groene mensen die tijdens de sinterklaasoptocht rond rennen door het dorp. Misschien kunnen we beginnen met de pruiken wat universeler te maken. In plaats van enkel de afro achtige kapsels lang stijl haar, wat korter piekhaar, staartjes, vlechtjes, een matje, hanenkam, noem maar op. Laten we de grote gouden oorbellen thuis en doen we voor de verandering roze, blauwe, gele, groene, oranje, witte, lippenstift op. Ik weet als echte kaaskop zijnde niet of dat voldoende is hoor, daar zullen alleen de mensen over kunnen oordelen die zich misschien wel wat aangesproken voelen met het uiterlijk van zwarte piet, maar ik sta open voor vele opties zolang de buurvrouw maar onherkenbaar blijft voor de kindjes uit de buurt.

    Tot slot wil ik nog wel even inhaken op het feit dat het een feest voor kinderen is. Kijk voor de grap eens even rond tijdens de optocht, of gewoon op tv tijdens het sinterklaasjournaal. 9 van de 10 kinderen loopt als zwarte piet rond, echt niet omdat ze zwarte piet een lachwekkende karikatuur vinden. Elk kind droomt ervan om zwarte piet te mogen zijn. Ze zijn lenig, super gezellig en cool, kunnen over daken lopen, mogen met snoep gooien, we doen niet voor niks aan pieten-gym op school, pakjes door de schoorsteen leren gooien (schoorstenen? dat zijn toch van die magische dingen die enkel in sprookjes voor komen? Nee hoor, elk kind weet wat een schoorsteen is), en het geadopteerde Afrikaanse knulletje uit de buurt mocht de hele dag mee rennen met de pieten, wij waren echt oprecht jaloers. Ook daar kan je van denken wat je wil, maar dat knulletje glunderde van oor tot oor dat hij wel mee mocht rennen met de pieten en wij niet, omdat hij bij de coole pietenclub hoorde. Zwarte piet is de held van elk kind. Ja, dan kunnen er nog wel mensen zijn die zich gediscrimineerd voelen, maar meteen maar zwarte piet afschaffen of de buurvrouw geel schminken lijkt mij niet de beste oplossing.

    Ik hoop dat er een goede oplossing komt waarmee de magie voor de kinderen blijft maar toch niemand zich gediscrimineerd voelt. Ik heb als kind zijnde en zelfs nu zwarte piet nooit geassocieerd met slavernij of mensen met een donkere huidskleur en vind het dan ook erg jammer dat er zo’n ophef over wordt gemaakt. En dat alles dankzij iemand die zelf geen sinterklaas viert en de ballen verstand heeft van dit feest. En mochten er, nadat er een passende oplossing is bedacht nog steeds mensen problemen mee hebben dan hoop ik volgend jaar ook een petitie tegen de kerstman te zien. Die man steunt het kappen van bossen, dwingt rendieren te vliegen en heeft kleine mensen in dienst (want ik weet 100% zeker dat het gros van de anti-pieten niet stoppen tot het hele feest wordt afgelast). Ben het overigens ook erg eens met Jenny; er zijn zoveel onderwerpen waar aandacht aan besteed kan worden en waar ik met alle plezier de petitie zal tekenen, waaronder de geweldige traditie van het stierenvechten waarbij weerloze dieren worden doorboort met speren, maar wel op zo’n manier dat ze kunnen blijven rennen, daar hebben ze cursussen voor wist je dat? Hoe doorboor je een stier zonder dat hij er aan dood gaat, zodat hij na 100 speren door de pootjes zakt onder het gewicht en de pijn van de speren en dan de genade klap krijgt na uren lang te hebben geleden. Het lijkt mij dat het afschaffen van de held van elk kind toch lager op de agenda hoort te staan.

  17. Ben helemaal eens met je argumenten! Ik vind daarbij dat ook gezegd mag worden dat je als ouder tegen je kinderen zegt je mag niet liegen! Dan vind ik dat ook de ouder niet mag liegen tegen kinderen en ze de waarheid noet vertellen over de sint! En niet het verzonnen onzin verhaal wat een traditie genoemd word. Vertel de waarheid en vier het feestje alsnog met een leuk kado! Over de schoorsteen vind ik dat je een grote kindervriend vergeten ben! Onze kerstman die ook elk jaar die schoorstenen doorgaat en er nog steeds blank uitkomt en niet zwart van de roet is. Ik vind het jammer dat die nog steeds niet als argument word gebruikt tegen de zwarte pieten! Want ik vind dat toch wel een van de beste argumenten die gebruikt kan worden! Ik ben niet tegen het vieren van sinterklaas met mijn dochter van 7, maar ze weet hij bestaat nu niet meer, hij was niet blank maar licht bruin aangezien sint nicolaas een moor van oorsprong was en dus ook niet uit spanje vandaan komt! Ik vind gewoon dat je de waarheid moet vertellen van het verknopte en gedraaide verhaal van sinterklaas en zn pieten! Want tja eerlijkheid duurt het langst!

  18. Om te reageren op Jeroen. Ik ben zelf van Surinaamse afkomst. Ik ben nooit geassocieerd met een zwarte piet, racisme heb ik (vast) wel eens meegemaakt, maar niet direct met het sinterklaasfeest. Als ik de meningen peil in mijn omgeving vind het overgrote deel zwarte piet wel racistisch, maar inderdaad omdat het voor sommige mensen kwetsend is. Ik besef dat dit twee verschillende dingen zijn, maar men is snel geneigd om racisme te roepen. Het overgrote deel (in mijn omgeving) vind ook dat het feest niet afgeschaft moet worden, maar aangepast omdat een bepaalde groep het dus als kwetsend ervaart en zij snappen het probleem niet om piet een ander kleurtje te geven. Maar hierop gevolgd lees ik vaak de meest onzinnige uitspraken met op nummer 1: rot op naar je eigen land. Deze mensen beseffen volgens mij niet dat veel donkere mensen inmiddels in NL zijn geboren en dit is voor mij dan ook de meest kwetsende uitspraak. Enfin, na zulke inhoudsloze reacties denk ik dat veel tegenstanders zoiets hebben van rot maar op met heel dat feest. Als ik de anti-piet groep zou vragen: als piet aangepast wordt naar een karikatuur wat niet wordt geassocieerd met een zwart persoon om het zo maar te zeggen, durf ik ECHT mijn hand in het vuur te steken dat velen zouden zeggen doen we! We leven met zijn allen in Nederland, het zou leuk zijn als we proberen het met z’n allen naar ons zin te hebben en in ieder geval zich in te leven in elkaar. Ik leef me goed in in pro-pietaanhangers. Het feest is een traditie, alle soorten kinderen vinden het leuk, het behoort ook te blijven in volle glorie! Het zou inderdaad handig zijn als piet onherkenbaar is. Dus misschien een oranje kleur en krullenpruikje of oorbellen, kan. Of andere opties bekijken waar iedereen zich in kan vinden? De kinderen zullen er waarschijnlijk minder van wakker liggen als piet een andere kleur heeft, zolang hij maar cadeaus brengt denk ik! Een ander punt: het is mooi om te zien hoe volwassenen in NL zich zo bekommeren om kinderen! Waarom kwam deze unanimiteit in defensie niet toen de pedo’partij werd opgericht? Daar moeten ONZE kinderen beschermd tegen worden, niet tegen een aanpassing van een kleur schmink ;). Toen was het helaas opvallend stil in de media vergeleken met dit probleem. Toch iets om over na te denken..

  19. Dat niemand Piet linkt aan racisme, zoals u voorstelt, is niet waar.
    http://zwartepietisracisme.tumblr.com/

    Dat niemand het Sinterklaas feest wil afschaffen, is ook niet waar.
    http://www.nu.nl/binnenland/3608347/vn-onderzoeker-pleit-afschaffen-sinterklaasfeest.html

    Uw houding in de discussie is prijzenswaardig, maar is helaas ook weinig voorkomend in de discussie. Waar u, net als vele anderen, aan voorbij gaat is dat Zwarte Piet als fenomeen een Europese volkslegende is waarvan de kleur zwart komt uit de verhalen.

    Persoonlijk vind ik dat er aandacht mag komen voor de visuele overeenkomsten tussen ‘blackface’ en Zwarte Piet, maar ook voor de verschillen ertussen. Daarom vind ik het zo jammer dat nu juist van de kleur zo’n groot punt wordt gemaakt, alsof de huidskleur bepalend is voor de kwaliteiten van de persoon.

  20. Ik kwam vooral de context niet tegen dat zich op de moderne verschijning van het fenomeen ZP richt. Gezien de traditie ervoor nogal.. willekeurig is en erg regionaal denk ik dat de context voor het moderne St.N feest ligt bij de auteur van het moderne canon.

    Een enigszins gechargeerd stuk over deze context :

    https://voxullus.files.wordpress.com/2013/11/zp_hist_context_draft4.pdf

    Ik begrijp dat de notie van het bestaan van een emancipatie beweging pre 1863 niet populair is, maar deze en andere historische feiten zijn niet echt omstreden. Dit is de context waarin ik denk dat we, als eerlijke historici, deze zaak moeten toetsen.

  21. Een hartstikke goed stuk. Ik vond de hele pieten discussie klinkklare onzin, maar ondertussen denk ik er toch iets anders over.
    Alleen het niet schminken gaat praktische problemen opleveren. Want iemand die zich zwart schminkt is niet te herkennen voor kleine kinderen, het kan rustig de buurvrouw of een neef zijn. Daarom denk ik dat het wel handig is om te schminken. Misschien wel oranje, een echte Nederlandse kleur. Of regenboogpieten. Daar ben ik zelf nog niet uit, en ik ben benieuwd naar jouw mening.

    • In amsterdam zuid-oost werd het feest vorrig jaar al met kleuren pieten gevierd dus dan had je blauwe piet roze piet groene piet enz… De kinder vonden de pieten heel leuk en op een paar enkelingen na kon niemand ze herkenennen.

Laat een antwoord achter aan Jellyfish Annuleer reactie

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in