Het N-woord, oftewel het woord ‘neger’, is een zwaar beladen woord dat te vaak iets te makkelijk gebruikt wordt. Kun je het woord gewoon gebruiken of is het not done?

Deze vraag staat al best lang centraal en het antwoord daarop is; nee. Je kunt en mag het woord ‘neger’ of ‘nigger’ niet gebruiken. Het woord stamt af uit het slavernijverleden. Donkere mensen die als slaaf werden gemaakt werden toen ‘negers’ (‘niggers’) genoemd. Dit feitelijke argument wordt dan ook aangehaald om aan te duiden waarom men niet wil dat het woord nog gebruikt wordt om donkere mensen met Afrikaanse roots aan te duiden. In 2014 werd het woord zelfs symbolisch begraven in Amsterdam.

Een vaak gebruikt argument om het woord toch te kunnen gebruiken is: “zwarte rappers uit Amerika en ook uit Nederland, zeggen heel vaak ‘’nigger’’ in hun teksten. Ook in Amerikaanse films wordt het wel eens gebruikt”.

Dat het door hen wordt gebruikt in hun teksten is feitelijk juist. Maar is dat een reden en een vrijspraak voor iedereen om dat ook maar te doen? Of zouden rappers er ook mee moeten ophouden?

Rapper uit ons eigen Nederland Darryl Danchelo, ook wel bekend onder zijn artiestennaam Insayno, was op bezoek bij radio FunX om eens haarfijn uit te leggen waarom het woord absoluut niet meer gebruikt mag worden. Dat doet hij aan de hand van een scherpe spoken. Het is niet alleen een pleidooi in kunstvorm, maar het is ook educatief. Het is het beluisteren en delen waard dus!



Yellah, deel a mattie
Redactie
In 2012 opgericht met als doel allochtoon op een andere toon te representeren. Om te werken aan een pro-acceptatie maatschappij en positieve beeldvorming. Zo positief dat iedereen allochtoon wil zijn.

5 REACTIES

  1. Mijn oma was een échte negerin. Ze was écht zwart en daar was ze trots op. Ze kwam in januari 1963, in de koudste winter sinds jaren, vanuit Suriname naar Nederland, als echtgenote van mijn (blanke) opa en was een zeer trotse en fiere Negerin.
    Toen de (overwegend blanke) zogenaamd politiek correcte Nederlanders besloten het woord ‘neger’ in de ban te doen, zei zij letterlijk dat er een stukje identiteit van haar gestolen was. Zij was een afstamming van Nigeriaanse tot slaaf gemaakte inheemse bevolking, die toen Nigers (uit Niger afkomstigen) werden genoemd. Pas later hebben Spanjaarden en Portugezen daar ‘Negro’ van gemaakt en werd het in Nederland ‘Neger’.
    Maar mijn oma was met recht trots dat zij een Negerin was, omdat die benaming haar een ware identiteit gaf die (vrijwel) iedereen begreep: een afstammeling van Nigers, de oorspronkelijke bewoners van Niger en Nigeria.
    Mijn oma (Alma) is op 97 jarige leeftijd, op haar verjaardag overledenen zei altijd: De slavernij was iets slechts uit een donker verleden, maar als de Afrikaanse inheemsen (dus niet de blanken) haar voorouders niet tot slaaf hadden gemaakt en verkocht, zij het nu niet zo goed zou hebben. Daarmee praatte zij het uiteraard niet goed, maar slavernij bestond al eeuwen in Afrika, voordat blanken daar een voet aan wal hadden gezet.
    Nog steeds worden in Afrika mensen van – en door rivaliserende stammen tot slaaf gemaakt. Dit neemt niet weg dat de blanken er eeuwenlang een internationale en zeer lucratieve handel van hebben gemaakt. Dit alles moet uiteraard worden gezien in een totaal andere tijdgeest, waar veel stammen in Afrika nu nog steeds in zitten.
    Slavernij komt, treurig genoeg, over de hele wereld nog steeds voor en in de huidige tijdgeest is dát uiterst beschamend te noemen, want je zou denken dat er van het verleden geleerd zou zijn.
    Kortom: mijn oma was een Negerin en daar was zij terecht trots op.

  2. Aan Jozef dellafaille meer belgie:
    Mensen schijnen wel te vergeten dat de blanken het systeem van slaven houden hebben over genomen uit de Afrikaanse landen zelf, waar dit een zeer wijdverbreid fenomeen was. De slaven die naar Europa en Amerika werden vervoerd, werden ook niet door blanken gevangen, maar door slavenhalers uit de inheemse bevolking zelf die dus hun eigen landgenoten als vee verkochten. Daarmee is het houden van slaven en het aankopen van de slaven door blanken niet goed te praten. Maar daarmee is het dus niet alleen de schuld van de blanken. En ook nu nog leeft het gebruik van wat ze noemen moderne slavernij slaven in diverse gebieden in afrika nu nog steeds voort. Denk aan de mijnen in Congo.
    Het is te hopen dat het ooit lukt om slavernij volledig uit te bannen. Maar zoals het nu gaat ben ik bang dat dit nog wel een paar eeuwen zal duren.

  3. Vroeger brachtenkindjes zilverpapier naar schol voor onze vrienden de lieve arme mensen ,negertjes genaamd
    Het beeldje dat dankjewel knikte was een negertje
    Hoe het mogelijk is dat zij ons geen echte Verdiende scheldnamen geven is onbegrijpelijk wij hebben hen tot slaaf gemaakt en onmenselijk afgeslacht
    Wij zouden beschaamd moeten zijn en aan het woord neger eenhogere trede moeten toekennen dan aan de kolonisten slavendrijvers negers moeten fier zijn op hun naam

  4. De neiging om het woord neger te vervangen door zwart (recent ook blank door wit) berust op een misverstand. Het is niet omdat het Engelse negro en het Franse nègre een negatieve bijbetekenis hebben dat dat ook voor andere talen geldt. In het Nederlands is neger neutraal, en ook in het Duits. Ook het soms gehoorde argument dat neger een mens zou reduceren tot zijn huidskleur is onjuist. Het tegendeel is waar.
    Het mag dan zo zijn dat het oorspronkelijke Spaanse negro letterlijk zwart betekent, in het Nederlands is neger niet langer een kleuraanduiding. Het duidt een menstype aan dat niet alleen gekenmerkt wordt door zijn huidskleur maar ook door een aantal andere lichamelijke kenmerken. Juist zwart is een beperkende term. Bovendien is zwart ook feitelijk onjuist. Geen enkele neger is zwart. De kleur gaat van melkchocoadebruin (of nog lichter!) tot pure-chocoladebruin en alles daartussen. Niemand is wit, dat gaat van varkentjesroze via ivoorkleurig tot koffie verkeerd. Ook de mongoliden (niet: mongoloïden!) zijn nooit geel, maar komen in alle tinten lichtbruin, en ook deze rassen worden gekenmerkt door nog andere eigenschappen dan alleen de kleur. Bovendien overlappen deze kleurgrenzen elkaar. Veel Bosjesmannen en Hottentotten zijn lichter gekleurd dan menig Zuid-Europeaan of Arabier.
    Hoe begrijpelijk en invoelbaar het ook is, zeker in deze dagen van oplaaiend raciaal geweld, dat negers zich willen ontdoen van kleinerende en discriminerende benamingen, de tegenstanders van het woord neger gaan uit van de verkeerde premissen.
    Wij hebben, als weinig andere talen, in blank en zwart veel accuratere en meer inclusieve termen voor rasverschillen dan wit en zwart, deze tot een onjuist kleurverschil reducerende benamingen. We moeten ervoor waken ze onder invloed van verkeerd begrepen taalverschillen en politieke correctheid aan de kant te zetten.

Laat een antwoord achter aan Jan van Wezer Annuleer reactie

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in