Wat een mooie commercial van KLM, waar zij haar nieuwe Dreamliner introduceert en “uitpakt”. Wat een geweldig toestel en het blijkt ook nog een zeer zuinig vliegtuig te zijn. Na afloop van de commercial trok echter niet het toestel en haar interieur mijn aandacht, maar juist de personen in de commercial.

Na de commercial kreeg ik namelijk niet het idee dat deze prachtige personen een werkelijke weergave zijn van a) het KLM personeel en b) hun klanten. Ik ben van mening dat als Koninklijke Luchtvaart Maatschappij zij een plicht hebben om de (multiculturele) samenleving in Nederland weer te geven. Zij zijn nota bene Nederlands grootste ambassadeur in de lucht en voor vele de eerste kennismaking met Nederland. Daarnaast een rondje Schiphol laat ook een heel ander beeld zien dan enkel het type personen uit de reclame. Het lijkt erop dat KLM zichzelf voor de gek houdt en de diversiteit in haar eigen personeel ontkent. Dat is jammer.

Het zou een bedrijf sieren om juist te laten zien dat het succes en de bedrijfsvoering mede tot stand komen door de diversiteit van haar personeel en in het geval van KLM met haar diversiteit letterlijk de wereld bediend. Ik zie dit als een gemiste kans van KLM en ik vraag me af waarom er geen keus is gevallen op een prachtige allochtoon. Ik geloof heus wel dat er geen kwaad in het spel is, maar ik krijg wel het gevoel dat de uitvoering van deze reclame een bevestiging is van een groot (niet beseffend) maatschappelijk probleem wat er in Nederland heerst, namelijk ontkenning en grote mate van onbewustheid (en daarom geen empathie hebben voor andermans problemen) v.w.b. de positie van de allochtoon in Nederland.

Ik denk dat we kunnen concluderen dat men er nog steeds vanuit gaat dat de economie enkel draait op mensen van de VOC of met een VOC mentaliteit. Echter zijn het de allochtonen die deze VOC mentaliteit juist een minder koud karakter geven. Bedrijven zoals KLM zouden dat moeten omarmen en er juist mee moeten pronken, daarmee zullen zij automatisch hun plicht als voorbeeldfunctie in acht nemen. Als het zover is, komt KLM’s huidige slogan ook iets beter tot haar recht: KLM, Journeys of inspiration…

Extra reclame voor KLM 😉


Yellah, deel a mattie
Gideon Jonker
Geboren in Apeldoorn als jongste zoon van een Nederlandse vader en een Molukse moeder. Inmiddels 34 jaar, getrouwd, trotse vader van twee schitterende -super gemixte - kinderen en woonachtig in Curacao. In bezit van een HEAO BE diploma en voor de “lol” nog twee jaar “Talen en Cultuur van Zuidoost-Azie en Oceanie” gevolgd aan de universiteit van Leiden. Tot 1 januari 2016 werkzaam als Head Hedge Funds bij Front Shore, Independent Fund Director voor verschillende Fondsen en eigenaar van PRO-FIT Curacao – Health & Martial Arts waar hij zich per 1 januari 2016 fulltime op zal richten met nog een aantal leuke andere projecten in de pipeline.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in