Burgemeester van Heijningen wil slavernij aanpak ”zeurpieten”

13
Burgemeester-Erik-van-Heijninge
Foto: RTV Rijnmond
Redactie
Volgen ons
Waarnemend burgemeester Erik van Heijningen uit Hellevoetsluis heeft via zijn, wekelijkse, gemeente weblog duidelijk gemaakt dat alleen Zwarte Pieten welkom zijn in zijn stadje aan de kust. Volgens van Heijningen is er een diep liggend probleem onder de “Pieten” omdat zij zelf graag ook een cadeautje willen van de goedheilig man.

Van Heijningen stelt daarom voor om alle Zwarte Pieten een cadeautje te geven, die de goedheilig man zelf heeft ingepakt. De cadeau uitwisseling zou, wat Burgemeester van Heijningen betreft, moeten plaatsvinden op 6 december, als de Zwarte Pieten terug zijn in het fort van Sinterklaas in Spanje. Burgemeester van Heijningen denkt dat Sinterklaas op deze manier het probleem kan oplossen en dat de Zwarte Pieten weer aan het werk zullen gaan.

“Maar helaas, laten er nu echte zeurpieten in ons land wonen, die het Sinterklaasfeest geheel ten onrechte verbinden met discriminatie. Door er in de media maar hard over te roepen en zelfs te procederen tegen een evenementenvergunning voor de Amsterdamse intocht, probeert dit actiecomité zieltjes te winnen,” schreef Burgemeester van Heijningen over de bezwaarmakers in Amsterdam.

De rechtspraak 
De “zeurpieten” hebben de rechters ervan kunnen overtuigen dat Burgemeester van der Laan uit Amsterdam artikel 8 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens niet goed heeft laten meewegen bij zijn beslissing over de toekenning van de vergunning bij de intocht. De rechters hebben geoordeeld dat Zwarte Piet een negatief karakter uitbeeld die direct en/of indirect geassocieerd kan worden met mensen van Afrikaans afkomst. Dit maakt Zwarte Piet in hun ogen een negatieve ras stereotypering van mensen van Afrikaans afkomst.

Burgemeester van Heijningen maakt duidelijk dat hij heel goed naar alle argumenten heeft geluisterd en dat hij niet snel conclusies trekt, “maar in al die jaren dat ik het Sinterklaasfeest vier, heb ik nog nooit iets van discriminatie of de schijn ervan gemerkt.”

Zo’n 30 jaar geleden begon hij als hulp-Sinterklaas, na vijf jaar ervaring opgedaan te hebben is hij overgestapt naar het spelen van Zwarte Piet. Dit heeft hij 25 jaar gedaan en vindt dat dit hem een deskundige maakt op het gebied van ras stereotypering en het bepalen of mensen zich gediscrimineerd voelen binnen onze samenleving of niet. “Gelukkig zijn er wel mensen die opkomen voor het traditionele Sinterklaasfeest. Niks Witte of Paarse Pieten, gewoon Zwarte Pieten. Niks domme compromissen. Laat de kinderen vooral een klein beetje griezelen van die stoere, stoute, domme, slimme en lieve Zwarte Piet die voor ieder kind een aardig woord en wat pepernoten heeft. Laat Sinterklaas vooral geholpen worden door een leger Zwarte Pieten, die hij meeneemt uit Spanje. Bleekneuzen op de boot uit Spanje, ik moet er niet aan denken,” aldus burgemeester van Heijningen.

Cadeau uitwisseling tijdens slavernij
Burgemeester van Heijningen zijn idee om het onderliggende racisme probleem onder de Zwarte Pieten op te lossen door middel van een cadeautje te schenken is geen nieuw concept. Het kan terug gevonden worden in het slavernijverleden. De dag na Kerst, kregen slaven in Amerika bijvoorbeeld een dag vrij van hun meester als een cadeau, een fles alcohol of hun voorzieningen voor het hele jaar. Slaven waren ook heel blij toen deze feestdagen gevierd waren. De zogenaamde “cadeautjes” werden ook met vreugde aangenomen.

Dezelfde soort verhalen kunnen terug gevonden worden in boeken zoals “De negerhut van Oom Tom.” In de ogen van de eigenaar, is Oom Tom de ideale slaaf. Hij klaagt niet en is blij met het jaarlijkse cadeautje dat hij krijgt. Als het niet voor zijn eigenaar was, dan zou hij geen onderdak of werk hebben. Dan zou hij voor zichzelf moeten gaan zorgen, maar het is duidelijk gemaakt door zijn omgeving dat “Zwarte Pieten” niet vrij horen te zijn. Ditzelfde gedachtegoed wil waarnemend burgemeester Erik van Heijningen nu ook graag inzetten om de “zeurpieten” stil te krijgen. Als het aan deze burgemeester ligt, herhaalt de geschiedenis zich.

Door: Kevin P. Roberson
Op de hoogte blijven van meer nieuws? Like ons dan op Facebook

Yellah, deel a mattie

13 REACTIES

  1. Hoe weet je dat je een rassist bent bevoorbeeld of een ander dat is.
    Denk om.

    Vind je het goed als vele blanken massaal naar afrika zouden gaan om daar te gaan wonen?
    Vind je het goed als vele mensen uit afrika hier masaal zouden komen wonen?

    Wat vind je ervan als in afrika ene blanke man een president word van een land vol met zwarte mensen.
    Vind jij dat okee?
    Wat vind je ervan als hier in NL een zwarte man een president word?
    Vele zulllen zeggen tuurlijk mag ene zwarte man hier president worden ,, maar die blanke man in afrika,, tja ,,, dus heb je een kleine nijging om blanken te discrimineren.

    Vind je het erg een blanke baas boven je te hebben staan?
    Vind je het erg om een zwarte baas boven je te hebben?

    vind je het erg dat men een vla blanken vla noemd?
    vind je het erg dat er een koek is die heet joden koeken
    en dan de limburgse vla
    en stoorde je eraan dat neger zoenen negerzoenen hete.
    Wat vind je ervan dat de 1 nog wel de andere niet afgeschaft is.

    Wat vind je ervan als men wil dat ene buitenlandse crimineel het land uit moet.
    Dan kan je de vraag ook stellen moet de slachtoffer dan gaan verhuizen?
    Is dat eerlijk.
    Dan omdenken,,,,,
    Daarboven op mag je ook de vraag stellen wat met de Nederlander.
    Is het goed dat hij ook de grens overgesmeten word,, ik zeg dan ja dat is heel goed, ook dat moet bespoken worden.
    Het slachtoffer moet niet hoeven om te kijken en angsten uit te hebben of iedere keer met zijn neus in het verleden geduwd te worden als zij of hij de dader tegen komt.

    Stel dit soort vragen of je een rassist bent;
    Naar de blanke mens of de zwarte mens en dit soort vragen kan je ook stellen naar man en vrouw

    BV
    Wat vind je van een vrouw als ze met 15 kerels in bed is gedoken in een korte tijd. ,,,, stoer of niet
    Wat vind je van een man als hij met 15 vrouwen in twee jaar tijd in een korte tijd. ,, stoer of niet

    Wat vind je van een vrouw als ze met twee kerels in bed duikt
    wat vind je er van als een man met twee vrouwen in bed duikt

    Enz enz

  2. Wat vele niet weten dat voor de blanken de zwarte als slaven namen de blanken door de mensen uit noord-afrika en het oosten als slaven werden gevangen. Dat was in de ridder-tijd. De blanken zijn later begonen met slaven te houden en waren de eerste die ermee ophielden en snap ook niet dat de blanken de zwarte piet krijegn toegespeelt als “slechte” mensen die moeten schamen voor hun voorouders. Dit alles is te vinden op internet. Ook op wikipedia.
    Ik denkd at het ebste is alle roitzooi uit het verleden te wissen en niet meer in de slachtofferrol te gaan zitten, want daar schiet niemand iets mee op.

  3. Ik zeg altijd je moet omdenken.
    Wat bedoel ik er mee. Als deze piet wit was was het dan een probleem? Nee dan moet het ook geen probleem zijn dat hij zwart is.
    Dan het woord knecht ,, dat woord betekende jaren terug gewoon werknemer. tis gewoon een oud woord dat zelfde nog gebruikt woord. Net als het woord kleurling bevoorbeeld dat gebruikt met ook nog meer zelfde. Of het woord kribbe daar zeggen wij nu tegen voerbak.
    Mijn oma had vroeger ook een knecht ene ene meid in dienst. Ze waren blank en werkte netjes en mijn oma was blij met hen zeker omdat ze weduwe was. Als deze mensen zwart waren was ze dan slecht dat ze deze mensen voor haar liet werken?
    Nee dus wat is er mis mee dat zwarte mensen werken voor blanken mensen. Mogen blanken alleen witte mensen aannemen?
    Dan nog wat over die zwarte piet. Zie de kleding van hem. Dat zijn kleren die alleen adel droegen. Zie die oude schilderijen. Grote witte kragen en een klak op hun hoofd met een veer erin, schoenen met koperen gespen. Een arme man in die tijd liep er zielig bij en deze piet alles behalven wat inhoud dat hij zeker geen slaaf was.
    Ik hoop dat vele inzien dat onze zwarte piet een gewone werk man was die goed betaald werd door zijn baas en is het zo erg dat die baas blank is?

  4. Astrid, wat Sander bedoelt is dat je inderdaad ook niet elke huidige Duitser hoeft aan te spreken op wat voorouders gedaan hebben. Doe je dat wel dan valt er niet meer te leven en ontstaat juist weer haat,
    En ook elk meisje wat grote metalen oorbellen draagt hoef je niet aan te spreken op vermeend racistisch gedrag.
    Het is nu zo dat er geen sluitende bewijzen zijn over de oorsprong van Zwarte Piet. Daarom geven instanties hun persoonlijke mening en hierover kan een ander dan weer zijn/haar persoonlijke mening geven. Net als de rechter haar standpunt heeft gevormd op basis van persoonlijke meningen over en weer en hier haar uitspraak heeft aan ontleend. Daarom heeft de uitspraak van de rechter in Amsterdam ook niet zozeer waarde voor andere gemeenten omdat het een uitspraak is gebaseerd op persoonlijke meningen. Wat we wel kunnen doen is pesten aan te pakken of je iemand nu voor Sinterklaas (ja, gebeurt genoeg) of Zwarte Piet uitmaakt. Mensen b.v. weren van t.v. die aansporen tot gescheld en gepest.

  5. En deze burgemeester spoort niet! Slaven waren blij….ja DUH!! Dat ze samen met hun familie konden zijn, als die nog leefden of doorverkocht waren aan andere slavendrijvers.

  6. Quote: “Gina, iedereen die slaven dreef en iedereen die slaaf was in de tijd van de VOC is dood” Dus Sander, dat betekent dat wanneer over een aantal jaar alle slachtoffers van de Holocaust zijn overleden, men de duitsers hun voorouders ook niet kwalijk hoeft te nemen?

  7. Kennen jullie de steen met de tekst: Laat het verleden je niet opnieuw knechten. Dit betekent laat het verleden rusten. Dit is een monument op de Antillen……….Misschien vergeet men het respect voor de mensen die alles wel hebben meegemaakt en die graag wilden dat het ook daar stopte. (En nee, een knecht is in de zin van Zwarte Piet geen slaaf, maar een zeer belangrijk iemand). In de Nederlandse taal heeft het woord knecht nl. wel 20 betekenissen, maar ik begrijp dat veel mensen daar niet van op de hoogte zijn.

  8. Quote: “Gina, iedereen die slaven dreef en iedereen die slaaf was in de tijd van de VOC is dood.”
    Dus Sander, dan zou zwarte piet ook dood moeten zijn, aangezien hij uit 1850 stamt, en in deze tijd geplaatst word. Sja, het is maar hoe je het bekijkt…. Ik vind het ook echt niet meer van deze tijd, zeker als je ziet hoeveel aanstoot mensen er aannemen.

  9. Gina, iedereen die slaven dreef en iedereen die slaaf was in de tijd van de VOC is dood.
    Dat betekent dus dat we elkaar niets kwalijk hoeven te nemen voor dingen die onze voorouders gedaan hebben.
    Hoe je moet denken over een bepaalde bevolkingsgroep of traditie moet je niet uit geschiedenisboeken halen maar uit je hedendaagse ervaringen ermee. Doe je dit niet dan zal racisme altijd een probleem blijven in Nederland.

  10. Wat een idiote stellingname. Weinig historisch besef en een hoop populisme; binnenkort verwacht ik van deze burgemeester spiegeltjes en kraaltjes om mijn mond te snoeren.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here