Pamela Anderson, Keti Koti en ik

8

Het is 1 juli. Mijn geboortedag. Dertig jaartjes op deze mooie aardkloot. Gelukkig hoef ik mijn verjaardag niet alleen te vieren. De eerste dag van juli is namelijk ook de geburtstag van Pamela Anderson, Prinses Diana, Kraantje Pappie, Birgit Schuurman, Patrick Kluivert, Missy Elliot en de helft van de 1e generatie Turken en Marokkanen in Nederland. Genoeg redenen om van 1 juli een nationale feestdag te maken, maar helaas denkt de rest van Nederland er anders over.

De eerste van juli is ook een dag van belangrijke gebeurtenissen. Gebeurtenissen die belangrijk genoeg zijn, om niet vergeten te worden. Een greep uit mijn eigen Wikileaks, laat de volgende memorabele gebeurtenissen op 1 juli zien:

  • De slag van Attribus, waarbij de Goten de Romeinen verslaan in 251
  • Het droogvallen van Het Haarlemmermeer in 1852 (ik woon toevallig in Haarlem)
  • De eerste publicatie van de Evolutietheorie van Darwin en Wallice in 1858
  • Oprichting van de Communistische Partij in China in 1921
  • Het onder het bestuur van de Duitsers komen van het vluchtelingenkamp Westerbork in 1942
  • Oprichting van mijn club FC Twente in 1965
  • De geboorte van Cemil Yilmaz in 1984
  • De opening van de attractie Joris en De Draak in de Efteling in 2010
  • Lidmaatschap van Kroatië van de Europese Unie in 2013

Vele gebeurtenissen zullen de meeste mensen niet aanspreken, andere gebeurtenissen wel. De waarde die wij aan een bepaalde gebeurtenis geven, is afhankelijk van de impact van die gebeurtenis op ons gezamenlijk. De causale relatie tussen oorzaak en gevolg. Om mensen, volkeren, tradities, culturen en religies te kunnen begrijpen, is het daarom erg belangrijk om hun verleden te onderzoeken. Want zonder kennis over het verleden, zal er nooit begrip zijn voor het heden. En zonder wederzijds begrip, wordt een gezamenlijke toekomst erg moeizaam.

Waarom ik dit zeg, is omdat op 1 juli de belangrijkste feestdag van Nederland plaatsvindt. Een feestdag verheven boven alle andere feestdagen, omdat deze feestdag de potentie heeft Nederland blijvend te verenigen. Niet alleen tijdens een wereldkampioenschap voetballen of een dronken feestje op Koningsdag, maar elke dag. Een feestdag als symbool voor een multiculturele samenleving, waarin alle geuren en kleuren omarmt worden en waarin er geen hokjes meer zijn om je in te verschuilen. Welke feestdag bedoelt hij, zullen sommige lezers denken. Welke gebeurtenis op 1 juli is zo memorabel, buiten mijn geboortedag om natuurlijk, om er een nationale feestdag van te maken?

Deze dag is Keti Koti beste mensen, ook wel Dag van de Vrijheden of Verbroken Ketenen genoemd. Het is de herdenking van de afschaffing van slavernij. Op 1 juli 1863 kwamen zo’n 40.000 (Afrikaanse) slaven vrij in Suriname en De Nederlandse Antillen. Hiermee was Nederland met Spanje en Portugal een van de laatste landen, die onder internationale druk afstand deden van de slavernij. Of deden zij dat stiekem niet?

De 19e eeuw was de eeuw waarin er langzaam een verandering in het koloniaal denken kwam. Bij het Congres van Wenen begin 19e eeuw spraken de Britten en Russen hun morele bezwaren tegen de slavenhandel al uit. Nederland had echter geen zin in verandering. Slavernij was te lucratief en door de eeuwen heen een onderdeel geworden van ons sociaal-cultureel erfgoed (erfzonde). Desondanks werd er zowel nationaal, als internationaal een discussie gevoerd over slavernij en de slavenhandel. En ten tijde van die maatschappelijke discussie raakte een onderwijzer geïnspireerd.

Jan Schenkman, onderwijzer, dichter, auteur en humorist verwerkte de maatschappelijke discussie in 1850 in een prentenboek over Sinterklaas en zijn knecht. Hij verwerkte de al bekende elementen als het paard, het rijden over de daken, cadeaus óf de roe via de schoorsteen en Sint’s komst uit Spanje in het kinderboek. Oorspronkelijk had Sinterklaas geen help, maar Jan voerde echter ook nieuwe elementen in: de stoomboot waarmee Sint-Nicolaas in Nederland aankomt en de gekleurde page (knecht) als hulpje van de Sint. Het zwarte hulpje ging zijn eigen leven leiden en in 1859 verscheen het eerste artikel, waarin de page Pieter werd genoemd en eind 19e eeuw was de term Zwarte Piet niet meer weg te denken uit ons sociaal-cultureel erfgoed in Nederland. Hoe kon Jan weten dat een kinderboek 164 jaar later zoveel impact zou hebben.

Nu 164 jaar later, na de introductie van Zwarte Piet, is er nog steeds een maatschappelijke discussie gaande over het slavernijverleden. Wederom is er nationaal en internationaal druk op Nederland om korte metten te maken met slavernij. Dit keer echter geen polder-racisme zoals 164 jaar geleden door een sociaal-culturele erfzonde, genaamd slavernij, te verhullen in een sociaal-cultureel erfgoed genaamd Het Sinterklaasfeest, maar door het met wortel en haar uit te roeien. Het uitroeien is een eerste stap naar wederzijds begrip, acceptatie en sociale cohesie. Deze stap kan en is mogelijk. Niet alleen voor zwart en wit, maar voor alle kleuren wat Nederland rijk is.

Alle ingrediënten voor die sociale cohesie zijn aanwezig, namelijk: een nationale feestdag genaamd Keti Koti, een nationaal dialoog (Zwarte Piet discussie) en behoefte aan wederzijds begrip en acceptatie (de multiculturele samenleving). Wat er minimaal voor nodig is: politiek en moreel leiderschap, openheid en nieuwsgierigheid. Niet alleen van onze politieke managers (want leiden doen ze niet), maar juist van jou en mij. De gewone burger die durft los te laten en zonder waardeoordeel naar de ander luistert.

Excuses vanuit het koningshuis en de politiek voor het verleden en het veranderen van Zwarte Piet in Piet, zijn goede eerste stappen. Helaas denkt de rest van Nederland ook hier anders over. Excuses zullen ook dit jaar niet gemaakt worden en Zwarte Piet zal in leven worden gehouden. Voor mij voelt dit alsof een Robben in de finale van het wereldkampioenschap voor open goal mist en ons onthoudt van nationale euforie. Weten dat je met 17 miljoen uit je dak kan gaan, maar je door onzichtbare ketenen in bedwang wordt gehouden.

Er is echter hoop. In tegenstelling tot een wereldkampioenschap dat eens in de vier jaar gehouden wordt en waarbij Nederland maar 3x keer in de finale stond en nooit won, is Keti Koti er elk jaar. Elk jaar een nieuwe finale en elk jaar de kans op nationale euforie. Daarom roep ik u allen op: zwart, wit, geel, bruin, oud, jong, man, vrouw, homo, lesbisch, hetero, autochtoon, allochtoon en alle andere smaken die Nederland rijk zijn. Verenigt U en ontdoe u van uw kettingen!

Yellah, deel a mattie
Cemil Yilmaz
Geboren in Tukkerland (Enschede), van oorsprong Arabisch Turks en een smeltkroes van verschillende culturen. Een mix van culturen die mij verder hebben geholpen in zowel mijn persoonlijke leven als in mijn carrière. Als medeoprichter en bestuurslid van Agora (netwerk voor multiculturele professionals) ben ik dagelijks bezig met het onderwerp de meerwaarde van diversiteit en de manier waarop we optimaal gebruik kunnen maken van de unieke waarden en kwaliteiten van multicultureel talent binnen alle lagen van organisaties. Oprichter van Dr. Silk Road. Een consultancybureau geïnspireerd door de eeuwenoude zijdeweg, wat eeuwenlang verbinding was tussen Oost en West. Zoals Aristoteles al zei: ‘Het geheel is meer dan de som der delen

8
Reageer

Please Login to comment
8 Comment threads
0 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors
JohnNaomimignonJoan Recent comment authors
  Subscribe  
Op de hoogte blijven van...
John
Guest
John

“Op 1 juli 1863 [..] Hiermee was Nederland met Spanje en Portugal een van de “Hiermee was Nederland met Spanje en Portugal een van de laatste landen, die onder internationale druk afstand deden van de slavernij.” Ik vraag me af waar mr Yilmaz die onzin vandaan heeft, ik heb activisten vaker horen bewere. Nederland heeft slavenhandel in 1814 verboden. GB deed dit 3 jaar eerder, en tekende in 1818 anti-slavernij verdragen met Spanje, Portugal en Nederland. Dit initiatief had haar wortels in de 18e eeuw, en was religieus gemotiveerd https://en.wikipedia.org/wiki/Slave_Trade_Act_1807 1863 was in hetzelfde jaar als het tekenen van de… Read more »

Naomi
Guest
Naomi

“Wordt door velen anders uitgelegd”

Naomi
Guest
Naomi

@joan De meeste christelijke feesten zijn van oorsprong heidense feesten geweest. Daarmee wil mignon (althans, dat is zoals ik het lees) niet zeggen dat christenen heidens zijn of iets dergelijks. Wat betreft je uitleg van het sinterklaasfeest, de oorsprong ervan wordt door velen uitgelegd. Het valt me op dat je je voornamelijk richt op het uitleggen van die oorsprong aan mensen die tegen de huidige vorm van het sinterklaasfeest zijn. Ik denk dat vele voorstanders van het feest van jouw uitleg nog nooit gehoord hebben. Wat betreft het ‘as’ verhaal, ik vraag me toch nog steeds af waarom witte Nederlanders… Read more »

Joan
Guest
Joan

Of bedoel je Mignon met gelijkheid dat dan elk hoofddoekje in Nederland ook verboden dient te worden?

Joan
Guest
Joan

http://youtu.be/ifQqjsnQLKk Hierbij filmpje in het engels want ik besef dat veel mensen niet weten waar Zwarte Piet voor staat omdat zij de Nederlandse taal niet machtig zijn. Zwarte Piet is geen slaaf ook nooit geweest. En Mignon ik vind het niet van respect getuigen als je een Christelijk feest als pasen een heidens feest noemt. Je zou meer respect kunnen tonen voor een ander zijn geloof. Even als reactie op jouw statement: Als we onze aarde willen behouden voor de volgende generaties, zullen we moeten samenwerken met elkaar in deze wereld. dat kan alleen wanneer we werkelijk respect voor elkaar… Read more »

Joan
Guest
Joan

Mignon, Ik denk dat je dan nog nooit een echt Sinterklaasgedicht hebt geschreven. Hierbij stip je nog even de foutjes van een andere persoon op een leuke manier aan. As werd vroeger door vrouwen alleen op het voorhoofd gewreven. Door mannen over het gehele gezicht en het haar. Wat doet die gele zak dan bij zwarte Piet, de roe, de boeteketting die in de kloosters gedragen werd…….En hoezo is het niet meer relevant? Ik denk juist van wel, dat blijkt wel uit alle reacties over en weer. Mekaars foutjes en zonden vergeven is nu juist belangrijk. De rechter in Amsterdam… Read more »

mignon
Guest

@Joan: Zak en as? Onzin! As en vergeving hoort bij pasen.
(En is niet alleen voor mannen.)
Dat natuurlijk ook een oeroud heidens feest is.
sinterklaasfeest met de zogenaamde ‘traditionele’ zwarte piet is niet meer relevant in de 21e eeuw.
Klaar.
De rechters hebben gesproken, nu moeten we alleen nog even wennen aan de vernieuwing.
En slavernij/mensenhandel/uitbuiting op ieder gebied blijven bestrijden.
Als we onze aarde willen behouden voor de volgende generaties, zullen we moeten samenwerken met elkaar in deze wereld.
dat kan alleen wanneer we werkelijk respect voor elkaar op kunnen brengen en vrijheid en gelijkheid vanzelfsprekend zijn.

Joan
Guest
Joan

Hallo Cemil, Ik las ergens in een stukje van je dat je de geschiedenis moest kennen. Weet je waarom er op het Zweedse strand zoveel Arabische munten te vinden zijn? Omdat de Vikingen goede zaken deden met de Arabieren. Zij verkochten Nederlandse (o.a) slaven aan de Arabieren. Dus zou jij misschien of een nazaat van een Arabische rijke man met Nederlandse slaven of van een Nederlandse slaaf kunnen zijn. Misschien wel het laatste zodat je nu teruggekomen bent naar je roots. Het Sinterklaasfeest is een feest van vergeven van zonden en foutjes. Wat moest een man die in zak en… Read more »