Onlangs was er een media oorlog gaande over de te ver doorgeslagen satirisch racistische publicatiewijze van GeenStijl.

Het begon allemaal met een ingezonden brief van Nourdine Tighadouini bij het parool. Direct nadat Nourdine Tighadouini en Frank van der Linde aan hadden gekondigd dat ze aangifte zouden gaan doen tegen GeenStijl om haar racistische uitspraken, bedacht de Rabobank zich en trok zich terug van GeenStijl als adverteerder. KPN is echter standvastiger en wil zich vooralsnog niet terugtrekken.

Nourdine en Frank vinden dat GeenStijl racistisch omdat ze Marokkanen structureel weg zetten als rifapen en zandnegers onder het mom van satire.

Adverteerders moeten hun eigen verantwoordelijkheid nemen in het kader van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

“Websites als GeenStijl zijn moeilijk juridisch aan te pakken en daarnaast salonfähig geworden door adverteerders als KPN en de Rabobank. Het is overigens niet onze bedoeling dat websites als GeenStijl verboden worden, want de vrijheid van meningsuiting is een groot goed. Maar dit soort websites moeten wel veroordeeld worden voor bepaalde uitspraken. Juristen zien deze keer mogelijkheden, omdat er een structureel karakter zit in de uitingen. Hopelijk wordt GeenStijl dit keer veroordeeld, want GeenStijl hitst structureel haar achterban op tegen Marokkanen. Maar net zo belangrijk als een veroordeling, is de positie van de adverteerders. Adverteerders moeten hun eigen verantwoordelijkheid nemen in het kader van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen”, zegt Frank van der Linde.

“GeenStijl is geen onschuldige satirische website meer. Kijk maar naar de resultaten. Steevast worden targets van GeenStijl door de achterban van GeenStijl bedreigd, soms met de dood. GeenStijl is niet verantwoordelijk voor de (doods)bedreigingen, maar wel voor het ophitsen van haar achterban. Zelf heb ik nu ook ervaren hoe ver de achterban wil gaan. Nu ik openlijk de strijd met GeenStijl ben aangegaan, ontvang ik bijna dagelijks (doods)bedreigingen. Gelukkig heb ik geen kinderen”.

Wie Nourdine en Frank mee wil helpen in de strijd tegen GeenStijl kan nu de petitie  tekenen om KPN te vragen zich terug te trekken als adverteerder van GeenStijl. Je kan de petitie hier tekenen

Yellah, deel a mattie
Redactie
In 2012 opgericht met als doel allochtoon op een andere toon te representeren. Om te werken aan een pro-acceptatie maatschappij en positieve beeldvorming. Zo positief dat in 2025 iedereen allochtoon wil zijn.

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here